Om goed uit te kunnen leggen wat te doen tegen migraine is het belangrijk dat je weet wat migraine precies is. Migraine is namelijk iets anders dan hoofdpijn.




Migraine (van Latijn hemicrania van Grieks ἡμικρανία, hemikrania: ‘halve schedel’) is een neurovasculaire aandoening waarbij aanvallen ontstaan door neurale prikkelingen die na een plotselinge tijdelijke vernauwing, een verwijding van de bloedvaten tot gevolg heeft.

Hoofdpijn, pijn gelokaliseerd in en om het hoofd, is vrijwel altijd een onschuldige klacht. Hersenweefsel is gevoelloos. De oorzaken van hoofdpijn moeten dan ook gezocht worden in de spieren en banden rond schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de hersendruk.

De oorzaken van hoofdpijn en migraine zijn erg verschillend.

Migraine wordt dus veroorzaakt door een neurovasculaire aandoening. Dit betekent dat er een aanval plaatsvindt waarbij de zenuwen in je hoofd geprikkeld wordt, wat een verwijding van je bloedvaten tot gevolg heeft. Dit veroorzaakt een verhoogde druk in je hoofd, wat hoofdpijn veroorzaakt. Dit gebeurt ook als je griep hebt. Bij migraine is de hoofdpijn echter beduidend erger. Door de verhoogde druk in je hoofd, wordt er ook druk op je ogen uitgeoefend. Dit veroorzaakt pijn in je ogen, maar ook wazig zien en is mogelijk een oorzaak voor het zien van aura’s. Signalen die door je ogen naar je hersenen worden verzonden, worden door je hersenen verkeert geïnterpreteerd, waardoor je dingen ziet die er niet zijn.

Het verschil met hoofdpijn is dat bij reguliere hoofdpijn de pijn altijd van buiten het hoofd veroorzaakt wordt. Het bekendste voorbeeld hiervan is spanningshoofdpijn, welke vaak ontstaat vanuit de nek.

Er zijn sterke aanwijzingen dat een migraine aanval begint als gevolg van een soort storing in de hersenstam. Deze storing verplaatst zich vervolgens vanuit de hersenstam van achter naar voren door je hersenen. De aura’s kunnen daardoor veroorzaakt worden door een prikkeling van de visuele schors, welke je zicht regelt. De storing vertroebelt het signaal dat vanuit je ogen naar je hersenen gestuurd wordt.

nervus trigeminus mogelijke oorzaak migraineVanuit de hersenstam ontspringt ook nog de nervus trigeminus. Vermoed wordt dat de nervus trigeminus ook geïrriteerd raakt als gevolg van de storing in de hersenstam. De nervus trigeminus wordt ook wel de 5e hersenzenuw genoemd. Je hebt 2 van deze zenuwen, 1 links en 1 rechts. De zenuw bestaat uit 2 delen. Het eerste deel verzorgt het gevoel van het voorhoofd, de neus en bijholten, je oog en de hersenvliezen. Het tweede deel verzorgt het gevoel van de onderkaak, je onderlip, je tong en een deel van je gehoorgang.

Bekende migraine symptomen, zoals aura’s en gevoelloosheid in het gezicht kunnen daardoor goed veroorzaakt worden door een irritatie van deze zenuw.

Helaas is er nog geen behandeling bekent om de storing in de hersenstam te verhelpen, dan wel te voorkomen. Wel bespreken we later nog een andere mogelijke verklaring voor het ontstaan van migraine en beschrijven we wat te doen tegen migraine. Lees dus vooral verder.

Wat zijn de symptomen van migraine?




Er zijn veel symptomen die voorkomen tijdens migraine aanvallen. Niet al deze symptomen komen bij iedere migraine aanval voor. Dit is erg afhankelijk van het type migraine dat je hebt.

Volgens de hersenstichting komt migraine vaak in 4 fasen voor.

Fase 1: Fase 1 wordt ook wel de waarschuwingsfase genoemd. De meeste migraine patiënten voelen een migraine aanval van tevoren aankomen. Waarschuwingssignalen kunnen zijn stemmingsveranderingen, overgevoeligheid voor prikkels, verstoorde slaap of trek in bepaalde voedingsproducten.

Fase 2: Fase 2 wordt gezien als de aura fase. De aura fase duurt ongeveer 5 tot 60 minuten, maar komt niet bij iedereen voor. Kenmerken van een aura zijn het zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes, gezichtsuitval en soms zelfs tintelingen of een doof gevoel in een zijde van je gezicht en soms zelfs in je arm.

Fase 3: Fase 3 wordt gekenmerkt door de hoofdpijnfase. Deze fase wordt gekenmerkt door een ernstige, kloppende hoofdpijn. Deze is vaak zo heftig dat je aan je bed gekluisterd bent totdat het overgaat. Ook kan de hoofdpijn leiden tot misselijkheid en overgeven. De hoofdpijnfase kan wel 3 dagen duren als je pech hebt.

Fase 4: Na de hoofdpijnfase volgt de herstelfase. Migrainepatiënten kunnen zich nog een aantal dagen moe, geprikkeld en leeg voelen.

Hieronder zetten we nog even alle migraine symptomen voor je op een rijtje.

  • Hoofdpijn
  • Vlekken zien
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Loopneus
  • Overgeven
  • Diaree
  • Aura’s
  • Niet tegen licht en sterke geuren kunnen.
  • spraakstoornissen
  • kortstondig gevoel van verlamming in gezicht

Welke migraine triggers zijn er op dit moment bekent?

Er zijn een aantal migraine triggers bekent die een migraine aanval kunnen uitlokken. Niet al deze migraine triggers lokken bij iedereen een migraine uit. Een van de meest voorkomende en bekendste migraine triggers is vlak voor de menstruatie. Je hormoonhuishouding is dus een duidelijke veroorzaker van migraine. Er wordt dan ook wel gesproken van hormonale migraine. Ook van koffie en dan met name cafeïne is bekend dat het een migraine aanval kan triggeren.

Hieronder plaatsen we nog even een lijstje van alle bekende migraine triggers.

  • Koffie
  • De pil
  • Stress, voor een belangrijke afspraak
  • Voor de menstruatie
  • Roken
  • Nekpijn/ stijve nek
  • Het weer, vooral warm en drukkend weer.

Hoe kan ik een migraine aanval voorkomen?

We gaan nu aan de hand van de symptomen, migraine triggers en mogelijke oorzaak van migraine proberen uit te leggen hoe je een aanval kunt voorkomen. Ook gaan we proberen uit te leggen hoe de verschillende migraine symptomen een relatie met elkaar hebben.

Deze uitleg is verre van wetenschappelijk onderbouwt, maar komt voort uit onze kennis van het menselijk lichaam en een beredenatie aan de hand van die kennis. Neem het volgende dus niet voor waarheid aan, maar probeer het zeker eens uit.

Wat is de relatie tussen migraine triggers en migraine symptomen?

De eerder genoemde migraine triggers hebben allemaal iets te maken met enige vorm van stress die wordt uitgeoefend op het lichaam.

In het volgende onderzoek is gevonden dat triggerpoints in de nek- en schouderregio een trigger kunnen zijn van een migraine aanval. Triggerpoints worden vaak veroorzaakt door stress of een stijve nek.

Zo werkt het:

Door stress of overbelasting worden de spieren in je nek stijf. Dit veroorzaakt een activering van de triggerpoints die zich in je nek en schouder bevinden. Hierdoor verstijven je spieren, wat een stijve nek oplevert. Triggerpoints bevinden zich in vrijwel al je spieren. Je voelt ze als knopen of balletjes. Het is niet volledig bekent wat een triggerpoint is. Dit verklaart waardoor veel mensen een stijve nek en nekpijn aanwijzen als een migraine trigger. De onderliggende trigger is echter stress of overbelasting.

Ook de menstruatie veroorzaakt een overbelasting van het lichaam. Dit komt doordat je belastbaarheid tijdelijk lager is als gevolg van de verstoorde hormoonhuishouding. Hierdoor wordt je lichaam eerder overbelast, wat een activering van triggerpoints tot gevolg heeft. De pil heeft ongeveer hetzelfde effect op je lichaam.

Triggerpoints kunnen ook de duizeligheid veroorzaken die vaak geassocieerd wordt met migraine klachten. Door de stijfheid van de nekspieren wordt de doorbloeding van de grote slagader beperkt, waardoor de bloeddruk in je hoofd varieert. Dit veroorzaakt de duizeligheid. Duizeligheid kan weer misselijkheid en overgeven tot gevolg hebben.

Maar dat is niet alles

Triggerpoints in de hals kunnen zelfs je zicht beïnvloeden en verlammingsverschijnselen in je gezicht veroorzaken. Kijk voor meer informatie ook op http://www.triggerpointboek.nl/vertigo.htm.

Wat te doen tegen migraine

De volgende vraag is nu: Wat te doen tegen migraine. Nu we weten wat de oorzaak is van migraine, is het ook niet zo moeilijk meer om het te verhelpen.

Allereerst moeten we ervoor zorgen dat je nek weer soepel wordt. Door je stijve nek, blijven je spieren overbelast, waardoor de triggerpoints geactiveerd blijven. Je bevindt je in een vicieuze cirkel. Om uit deze cirkel te komen, is het belangrijk om de volgende oefening uit te voeren. Hierdoor wordt je nek spoeler waardoor je spieren ontspannen en je hoofdpijn en migraine zullen verdwijnen.

 

 

De tweede oefening is bedoelt om de bewegelijkheid van het bovenste deel van je nek te verbeteren. Dit deel van de nek veroorzaakt vaak hoofdpijn in je achterhoofd. Met de eerste oefening wordt dit deel van de nek niet behandeld.

 

Als derde moet je de spieren in je nek rekken, waardoor ze soepeler worden. Als je nek eenmaal soepel is, worden je spieren niet vanzelf weer soepel. Het is belangrijk om ze te rekken, waardoor de spanning verdwijnt. Dit laat ook de triggerpoint verdwijnen.

 

 

Als laatste kan je de triggerpoints handmatig behandelen. Zoek de betreffende plek op in je nek of hals en druk erop. Als het goed is voel je nu eerst een verergering van je klachten. Houdt de druk vast en op een gegeven moment worden je klachten minder en voel je de pijn uit de triggerpoint wegtrekken. Herhaal dit meerdere keren per dag voor alle triggerpoints die je in je nek kunt vinden.

Voer al deze oefeningen 2 keer per dag uit, elke dag. Hierdoor moeten je migraine klachten uiteindelijk verdwijnen. Als je klachten eenmaal verdwenen zijn is het belangrijk om de oefeningen te blijven doen, zodat de klachten niet terugkomen.

Wat je ook nog kunt doen om je klachten te voorkomen is door meer te gaan bewegen. Door het sporten verhoogt je belastbaarheid, waardoor je lichaam minder snel overbelast wordt door stress of menstruatie. Ook gezonder gaan eten en gewicht verliezen kan helpen om een migraine aanval tegen te gaan. Gezonder eten verhoogt je weerstand, waardoor je belastbaarheid omhoog gaat. Hierdoor verhoog je de drempel voor een migraine aanval. Ook stoppen met roken en alcohol kan helpen een migraine aanval te voorkomen. Roken en alcohol verlaagt je belastbaarheid waardoor de drempel voor een migraine aanval verlaagt wordt.

Migraine en voeding




Migraine en voeding gaat niet altijd goed samen. Er is van een aantal producten bekent dat ze een migraine aanval kunnen veroorzaken. Enig wetenschappelijk bewijs is hier echter nog niet voor gevonden, waardoor niet duidelijk is hoe dit precies werkt.

De stof Tyramine wordt aangeduid als een mogelijke trigger voor een migraine aanval. Tyramine heeft kan als effect hebben dat de bloeddruk tijdelijk omhoog gaat, wat hoofdpijn kan veroorzaken. Tyramine zit vooral in bepaalde kaassoorten zoals blauwschimmelkaas, Parmezaanse kaas, cheddar, brie, feta, stilton, gorgonzola, mozzarella en smeltkaas. Verder bevat ook chocolade tyramine. Van chocolade is het ook bekent dat het een migraine aanval kan triggeren.

Verder kan witte of rode wijn een migraine aanval triggeren. Wijn bevat zowel tyramine als alcohol, wat beide aangeduid wordt als migraine trigger.

Ook bewerkt vlees wordt vaak aangeduid als een migraine trigger. Bewerkt vlees bevat veel nitrieten.

Een andere trigger is natriumglutamaat. Dit veel gebruikte bewaarmiddel wordt vooral teruggevonden in Chinese bereidingen en sojasaus, maar ook in gevriesdroogde soepen en in tal van ingeblikte voedingsmiddelen. Natriumglutamaat is ook wel bekent als ve-tsin

Of bepaalde voedingsmiddelen een migraine aanval kan uitlokken is per persoon verschillend. Om uit te vinden wat voor jou een migraine trigger is, is veel uitproberen nodig. Je kunt bijhouden wat je precies gegeten hebt en daarnaast kun je een migraine dagboek bijhouden. Als je de twee dagboeken naast elkaar legt kun je misschien patronen vinden die op een trigger kunnen duiden. Het is dus vooral een kwestie van uitproberen.

Dit alles te samen kan helpen om je migraine voorgoed vaarwel te zeggen.

Succes met de oefeningen. Als het je geholpen heeft, deel dan je succes zodat anderen ook kunnen genezen. Je weet hoe vervelend het is om aan migraine te lijden, dus help anderen er ook vanaf.

Wat te doen tegen migraine en hoe kun je een migraine aanval voorkomen? We beschrijven migraine triggers en oefeningen om migraine te voorkomen.

Bewaren