Tenniselleboog oorzaak, symptomen en behandeling met 3 oefeningen

Een tenniselleboog is de meest voorkomende elleboog klacht. Het is vaak een pijnlijk en langdurig proces.

Gelukkig kun je een tenniselleboog goed behandelen door middel van een aantal oefeningen.

Ik ga je precies uitleggen wat de oorzaak van een tenniselleboog is, hoe je hem kan herkennen aan de symptomen en hoe je hem zelf kunt behandelen met 3 oefeningen.

lees dus snel verder.

  1. Tenniselleboog oorzaak
  2. tenniselleboog symptomen
  3. Tenniselleboog behandeling met 3 oefeningen
https://www.alwaysfysio.nl/tenniselleboog-oefeningen/

Tenniselleboog oorzaak

Een tenniselleboog of tennisarm ontstaat doordat de strekpees van de onderarm overbelast wordt. Door de overbelasting ontstaat er lichte schade aan de pees. De pees wordt sneller afgebroken dan dat hij kan worden hersteld. Hierdoor ontstaat de pijn aan de buitenkant van je elleboog.

Je elleboog bestaat uit 3 botstukken:

  • De humerus of opperarmbeen
  • De radius of spaakbeen
  • Ulna of ellepijp

Je opperarmbeen vormt een gewricht met je ellepijp, waardoor je je elleboog kunt buigen en strekken. Daarnaast vormen je spaakbeen en ellepijp een gewricht waardoor je je onderarm kunt draaien. Deze botten vormen in je pols opnieuw een gewricht. Op het moment dat je je onderarm draait, draait je spaakbeen om je ellepijp heen.

De pees die verantwoordelijk is voor je tenniselleboog loopt van de buitenkant van je elleboog over je onderarm tot het begin van je wijsvinger. De functie van de spier is het optillen van je wijsvinger en pols en het draaien van je onderarm.

Door de pijn in je elleboog wordt je elleboog stijf. Door de stijfheid neemt de overbelasting van de pees toe. Hierdoor neemt de pijn toe en daardoor weer de stijfheid. Dit is een vicieuze cirkel die je moet doorbreken om je tenniselleboog succesvol te kunnen behandelen.

Tenniselleboog oorzaak, symptomen en behandeling met 3 oefeningen

Tenniselleboog symptomen

De symptomen van een tenniselleboog hangen samen met de bewegingen en activiteiten die de spier en pees belasten.

  • Pijn in de elleboog aan de buitenkant
  • Pijn ’s ochtends of na de elleboog lang niet bewogen te hebben
  • Pijn in de elleboog tijdens tillen of het maken van draaibewegingen
  • Stijfheid van de elleboog
  • Uitstralende pijn/tintelingen in de onderarm, wijsvinger en middelvinger
  • Krachtverlies van de arm en hand

Verder is het pijnlijk om je onderarm te draaien en is het zijdelings buigen van je pols pijnlijk.

Als je al deze symptomen hebt, kun je er wel zeker van zijn dat je een tenniselleboog hebt.

Daarnaast werkt de eerste tenniselleboog oefening als een soort test. Wanneer deze oefening aan de pijnlijke kant veel pijnlijker en stijver is dan aan de andere kant, is dit ook een bekend tenniselleboog symptoom.

Tenniselleboog oorzaak, symptomen en behandeling met 3 oefeningen

Tenniselleboog behandeling met 3 oefeningen

Om je tenniselleboog te kunnen genezen is het belangrijk om de vicieuze cirkel te doorbreken. Je moet de bewegelijkheid van je elleboog verbeteren, de spanning van de spier en pees afhalen en de spier en pees weer trainen zodat ze sterker worden.

Daarnaast is het belangrijk dat je je elleboog rust geeft. Omdat een tenniselleboog een overbelastingsklacht is, is rust erg belangrijk voor het herstel van de pees en de spier.

Uit onderzoek blijkt dat het dragen van een tenniselleboog brace direct de pijn in je arm verminderd.

Deze bandage neemt de belasting van de spier en pees op zich. Hierdoor krijgt de spier de kans om te ontspannen, waardoor hij sneller geneest.

Door het gebruik van de tenniselleboog  bandage zijn de volgende oefeningen ook effectiever, vanwege de rust en zal de pijn sneller helemaal over zijn.

Daarnaast kun je de spieren in je onderarm masseren, zodat de spanning ervan af gaat. Hierdoor verdwijnt de uitstraling in je hand en wordt de belasting op de pees minder. Hierdoor herstelt hij sneller.

Tenniselleboog zelf behandelen met 3 fysiotherapie oefeningen

Tenniselleboog oefening 1: Rekken onderarm spieren

Het eerste dat je moet doen om van je tenniselleboog af te komen is het rekken van de strekspieren in je onderarm. Zoals je inmiddels weet is de pees van deze spier de oorzaak van je pijn. Doordat je pees pijnlijk is, wordt de spier stijf. Hierdoor verkort hij iets, wat extra trekkrachten op je pees tot gevolg heeft. Om de pees rust te geven moeten deze trekkracht verdwijnen. Dit kun je dus doen door de spier weer op te rekken.

De oefeningen gaat als volgt:

    • Strek eerst je pijnlijke elleboog
    • Pak nu met je gezonde hand de hand van de pijnlijke elleboog
    • Draai je pijnlijke hand naar buiten toe met je gezonde hand
    • Buig vervolgens je pols

Je ziet de uitvoering van de oefening ook in deze video.

Op het moment dat je deze oefening uitvoert moet je de pijn en de rek voelen aan de buitenzijde van je elleboog, waar je de pijn altijd voelt. Als je dit niet voelt, moet je je arm iets meer of minder naar buiten draaien totdat je de rek wel voelt.

Tenniselleboog oefening 1: Rekken onderarm spieren

Tenniselleboog oefening 2: Verbeteren mobiliteit van je onderarm

Nu je arm iets meer ontspannen is, is het belangrijk om de bewegelijkheid van je elleboog te verbeteren. Een gezonde onderarm is in staat om zover te draaien dat je handpalm volledig naar boven wijst, waarbij je hand recht is. Mensen die lijden aan een tenniselleboog zijn hier niet toe in staat.

Als je de bewegelijkheid van je pijnlijke arm vergelijkt met die van je gezonde arm, zal je het verschil zien en voelen.

Door de bewegelijkheid van je arm te verbeteren, vermindert de belasting die wordt uitgeoefend op de pees in je arm. De spier hoeft minder hard te werken waardoor deze minder hard aan de pees trekt.

De tenniselleboog oefening gaat als volgt:

  • Plaats je elleboog gebogen voor je op tafel
  • Plaats de duim van je goede hand op de knobbel die je voelt in je elleboog. Dit is als het goed is pijnlijk.
  • Draai nu de duim van je pijnlijke elleboog naar de tafel terwijl je de knobbel naar beneden duwt.
  • Duw met je gezonde elleboog de duim van je pijnlijke elleboog nog verder naar beneden.

Je vindt de uitvoering van de oefening in deze video.

Je kunt het verschil met je gezonde arm heel goed voelen door het daar ook eens te proberen.

Tenniselleboog oefening 2: Verbeteren mobiliteit van je onderarm

Tenniselleboog oefening 3: Trainen onderarm spieren

De laatste fase van het herstel is het helpen herstellen van de beschadigde pees. Wat we tot nu toe gedaan hebben is ervoor te zorgen dat de pees niet overbelast wordt. Nu is het tijd om de pees te helpen herstellen.

Voor het herstellen van de pees is bloed nodig. Bloed bevat de bouwstoffen en reparatie stoffen die nodig zijn voor het herstellen van de pees.

Je kunt de bloedtoevoer verbeteren door de pijnlijke pees te masseren.

Daarnaast kun je de pees laten herstellen door hem te trainen. Het principe van training is dat een spier of pees overbelast wordt. Vervolgens gaat de spier of pees zich wapenen tegen deze overbelasting door sterker te worden. Hierdoor kan hij de overbelasting de volgende keer wel aan. Dit principe werkt ook voor een beschadigde spier of pees.

De oefening gaat als volgt:

  • Leg je arm op de tafel met je hand over de rand. Je handpalm wijst naar beneden
  • Strek vervolgens je pols naar boven
  • Maak 3 series van 10 herhalingen
  • Draai je hand vervolgens naar boven
  • Doe hetzelfde voor deze richting

Je kunt de uitvoering van de oefening ook op onze YouTube video zien. Als de oefening te makkelijk is kun je ook een klein gewichtje toevoegen, zoals een flesje water.

Alle 3 deze oefeningen moet je dagelijks 2 keer uitvoeren, zowel ‘s ochtends als ‘s avonds. Als je trouw iedere dag deze oefeningen uitvoert zal je in de meeste gevallen binnen 6 tot 8 weken van je pijn af. Als je een chronische tennisarm hebt kan dit wat langer duren, maar ook dan moet het in principe lukken.

Tenniselleboog oefening 3: Trainen onderarm spieren

Conclusie

Zoals je ziet zijn er voldoende behandelmogelijkheden om volledig van je tenniselleboog klachten af te komen. Daarom is het niet nodig om met een tenniselleboog rond te blijven lopen. Ga dan ook vandaag nog aan de slag met de oefeningen om snel van je pijn af te komen.

Als je deze informatie nuttig vond, deel deze dan met je vrienden zodat zij ook van hun tenniselleboog af komen. Meer tips over blessurevrij sporten lees je op Sportkleding.com.

Als je deze informatie nuttig vond, deel deze dan met je vrienden zodat zij ook van hun tennisarm af komen.