Als je schouderpijn hebt slaap je slecht. Slecht slapen is vreselijk. Dit zal iedereen die schouderpijn heeft met me eens zijn.




Maar er is een oplossing

We gaan je hier stap voor stap uitleggen wat je zelf kunt doen om schouderpijn als gevolg van een slijmbeurstonsteking, impingement of peesontsteking te verhelpen.

En het mooie is dat je alles zelf thuis kunt doen.

Dus lees snel verder zodat je weer beter kunt slapen….

  1. Schouderpijn: Hoe kan ik mijn slijmbeursontsteking behandelen?
  2. Schouderpijn: Hoe kan ik mijn frozen shoulder behandelen?
  3. Schouderpijn: Hoe behandel ik pijn tussen schouderbladen?
  4. Schouderpijn: Hoe kan ik een peesontsteking in mijn schouder behandelen?
  5. Schouderpijn: Hoe kan ik mijn schouder impingement behandelen?
  6. Schouderpijn: Hoe kan ik artrose in mijn schouder behandelen?
  7. Schouderpijn: Hoe kan ik AC artrose behandelen?

.. of lees eerst hoe je schouder precies in elkaar zit zodat je beter begrijpt waarom schouderklachten ontstaan.

Allereerst zullen we u iets meer uitleggen over de anatomie van de schouder. De schouder bestaat uit 3 botten. je sleutelbeen (clavicula), je schouderblad (scapula) en je bovenarm (humerus). De schouder op het plaatje is een rechter schouder.

schouderpijnHoewel je nek met geen van deze botten direct verbonden is, speelt hij wel een grote rol in schouderbewegingen. Je kunt dit testen door het plaatsen van een vinger op de meest uitgesproken wervel in het onderste deel van je nek. Wanneer je je arm voorwaarts optilt, voel je de wervel als het goed is een beetje naar de tegenovergestelde zijde draaien op het moment dat je arm helemaal boven is. Hierdoor geeft de wervel ruimte aan je schouderblad om naar beneden te bewegen. Als je arm naar boven beweegt drukt deze op een gegeven moment tegen het acromion (zie plaatje) aan, als het schouderblad niet meebeweegt. Dit kan zorgen voor inklemming van pezen in de schouder en schouderpijn veroorzaken. Nekpijn kan dus een oorzaak zijn van schouderklachten. Beginnende schouderklachten zijn daarom meestal goed zelf te behandelen zonder dat je hiervoor medicijnen of een arts nodig heeft.

Schouderpijn: Hoe kan ik mijn slijmbeursontsteking behandelen?

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat je weet wat een slijmbeurs is en hoe een slijmbeursontsteking ontstaat.

Een slijmbeurs of bursa is een met vocht gevuld ‘kussentje’ tussen een pees en de onderliggende botstructuur bij een gewricht, dicht bij de aanhechting van de pees op het bot. De slijmbeurs zorgt voor het nagenoeg wrijvingloos kunnen bewegen van het gewricht zonder dat de pees over het bot of de huid schuurt. Slijmbeurzen bevinden zich onder andere op de hiel, elleboog, schouder en heup. Ontsteking van een slijmbeurs wordt bursitis of slijmbeursontsteking genoemd.

Wat is de oorzaak van een slijmbeursontsteking?

slijmbeursontsteking schouderEen slijmbeursontsteking in je schouder kan een aantal oorzaken hebben.

  • Een ongeluk of val op je schouder
  • Een ontsteking in je schouder door een bacterie of bijvoorbeeld jicht.
  • Overbelasting als gevolg van aanhoudende druk op de slijmbeurs.

Wat zijn de symptomen van een slijmbeursontsteking in je schouder?




Een slijmbeursontsteking kun je herkennen aan de volgende symptomen.

  • Een dikke, opgezette schouder.
  • Rode verkleuring van de huid rond de schouder. .
  • Pijn in de schouder.
  • Schouder voelt warm aan.
  • Een beperkte bewegelijkheid van de schouder.

Een slijmbeursontsteking in je schouder is een erg pijnlijke aandoening en is erg beperkend in je dagelijkse leven. Gelukkig komt een echte slijmbeursontsteking erg weinig voor. In de meeste gevallen wordt een slijmbeursontsteking echter ten onrechte als diagnose voor een klacht gesteld.

De aandoeningen die vaak worden aangezien voor een slijmbeursontsteking zijn een impingement syndroom of een peesontsteking. Met name de grote zwelling en roodheid van de schouder, welke zo kenmerkend zijn voor een slijmbeursontsteking, ontbreken bij deze twee aandoeningen.

Wat te doen tegen een slijmbeursontsteking?

Als je wel een slijmbeursontsteking hebt, zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen.

Het eerste wat je moet doen is de ontsteking afremmen. Dit kun je doen door je schouder te koelen door middel van ijs. Ook kun je een ontstekingsremmer, zoals paracetamol of ibuprofen slikken. Vermijd bovenhandse activiteiten omdat je hiermee je slijmbeurs juist verder irriteert.

­­__________________________________________________________________________________

Hier nog even een tip om beter te slapen met een slijmbeursontsteking:

Het probleem tijdens je slaap is dat je prima op je gezonde schouder in slaap kunt vallen, maar dat je tijdens je slaap draait. Doordat je op een gegeven moment op je pijnlijke schouder draait wordt je wakker van de pijn. Probeer dan nog maar eens in slaap te vallen.

Je kunt voorkomen dat je draait door een kussen tegen je buik en je rug te plaatsen. Hierdoor kun je ’s nachts niet draaien, waardoor je beter slaapt. Je loopt helaas wel het risico om ’s ochtends met een stijve of pijnlijke nek wakker te worden. Het is dan ook een tijdelijke oplossing totdat de pijn verminderd is.

__________________________________________________________________________________

Als de ontsteking afgenomen is, is het belangrijk om de bewegelijkheid en kracht van je schouder te herstellen.

De volgende oefening verbetert de bewegelijkheid van de schouder. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in je schouder, waardoor de druk op de slijmbeurs vermindert en deze beter kan herstellen. Tijdens het uitvoeren van de oefening mag je lichte pijn voelen maar duw niet te ver door, anders kunnen je klachten juist verergeren.

 

 

De tweede oefening is bedoelt om de kracht in je schouderspieren te verbeteren. Door de ontsteking van de slijmbeurs kunnen de pezen van je schouderspieren ook aangetast worden. Deze kun je zo weer trainen en laten herstellen.

 


Voer de oefeningen 2 keer per dag uit, elke dag. Het is belangrijk dat je niet te veel pijn voelt tijdens het uitvoeren van de oefening en de pijn moet vrijwel direct na de oefening weer verdwenen zijn. Als je klachten verergeren door de oefeningen, is de ontsteking nog te actueel en kun je beter 2 weken wacht en het dan opnieuw proberen.

Schouderpijn: Hoe kan ik mijn frozen shoulder behandelen?

Dit is wat Wikipedia zegt over een frozen shoulder:

Frozen shoulder (letterlijk: bevroren schouder) of periarthritis humeroscapularis is een aandoening waarbij de bewegingsmogelijkheid van het schoudergewricht (glenohumeraal gewricht) sterk is verminderd door verminderde elasticiteit van het gewrichtskapsel. Voor de diagnose frozen shoulder is een bewegingsbeperking van meer dan 50% gedurende langer dan drie maanden vereist.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder wordt veroorzaakt door een ontsteking van het gewrichtskapsel in je schouder. Dit heeft tot gevolg dat je schouder stijf en pijnlijk wordt. Het komt voor bij ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking. Het komt het meest voor bij vrouwen tussen de 40 en 70 jaar oud.

Wat zijn de symptomen van een frozen shoulder?

Een frozen shoulder kenmerkt zich doordat er pijn in je schouder ontstaat en je schouder volgens een specifiek patroon stijf wordt.

Dit specifieke patroon ziet er als volgt uit:

  • Exorotatie: Het naar buiten draaien van je onderarm met een gebogen elleboog.
  • Abductie: Het zijwaarts optillen van je arm.
  • Endorotatie: Het draaien van je arm op je rug.

Daarnaast is het voorwaarts heffen van je arm vaak beperkt en pijnlijk. Verder kan je schouder wat gezwollen zijn.

Een frozen shoulder ontwikkeld zich in 3 fases.

  • Fase 1: Fase 1 wordt de verstijvende fase genoemd. Deze fase duurt meestal 6 weken tot 9 maanden. De pijn neemt in deze fase geleidelijk toe en de bewegelijkheid neemt langzaam af.
  • Fase 2: Fase 2 wordt de ‘bevroren fase’ genoemd. De pijn neemt in deze fase langzaam af, maar de stijfheid blijft aanwezig. Deze fase kan 4 tot 9 maanden duren.
  • Fase 3: Fase 3 is de laatste fase en wordt de herstelfase genoemd. In deze fase verdwijnt de pijn vrijwel volledig en wordt de bewegelijkheid langzaam beter. Deze fase duurt tussen de 5 maanden en 2 jaar.

Het herstel kan dan ook een langdurig proces zijn.

Wat is de oorzaak van een frozen shoulder?

In de meeste gevallen is de oorzaak van een frozen shoulder onduidelijk. De volgende mogelijke oorzaken zijn bekent:

  • Operatie
  • Val
  • Overbelasting
  • Ontsteking in de schouder

Het is onduidelijk waarom na de ene operatie wel een frozen shoulder ontstaat en na de andere niet.

Wat kan ik zelf doen om mijn frozen shoulder te behandelen?

Het doel van de behandeling van een frozen shoulder is om het natuurlijke herstelproces te ondersteunen, waardoor elke fase zo kort mogelijk duurt.

In fase 1 proberen we daarom het verstijven van de schouder zo goed mogelijk tegen te houden. Hoe minder de schouder verstijf, hoe sneller het herstel uiteindelijk zal verlopen in fase 3.

Met de volgende oefening kun je de bewegelijkheid van je schouder zo veel mogelijk verbeteren/behouden.

 

 

Voer de oefening minimaal 3 keer per dag, elke dag uit. Probeer je arm zo ver mogelijk naar beneden te duwen. Bij deze oefening moet het ook veel pijn doen, anders is hij niet effectief. Je zult wel merken dat je heel langzaam steeds iets verder komt en de pijn uiteindelijk af gaat nemen.

Als je in fase 2 terecht bent gekomen, waarbij de pijn langzaam afneemt wordt het tijd om de spieren in de schouder te gaan trainen. Door de stijfheid en langdurige inactiviteit van je arm, worden de spieren in je arm en schouder slapper. Met de volgende 2 oefeningen train je de belangrijkste spieren in je schouder om weer sterker te worden. Blijft de oefening voor de bewegelijkheid van je schouder echter ook doen.

 



In fase 3 kun je de zwaarte van de krachtoefeningen langzaam opvoeren, waardoor je klachten na verloop van tijd vrijwel volledig zullen verdwijnen. Onthoudt dat dit wel 1-2 jaar kan duren.

Als je een frozen shoulder hebt adviseren we je om toch, indien mogelijk, ook naar een fysiotherapeut te gaan. Een intensieve behandeling is voor een spoedig herstel noodzakelijk. Een frozen shoulder staat op de chronische lijst en zal vanaf de 21e behandeling worden vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen moeten daarom vanuit je aanvullende verzekering betaald worden.

Overige behandelmethoden van een frozen shoulder

Indien fysiotherapie niet of onvoldoende effectief is, kan een frozen shoulder ook behandeld worden door middel van een injectie of een operatie.

Bij een injectie wordt er een ontstekingsremmend middel in het schouderkapsel gespoten, wat de ontsteking van het gewrichtskapsel moet tegengaan. Hierdoor zou het kapsel minder strak worden en daardoor minder klachten veroorzaken. Het succes hiervan is echter wisselen.

Een laatste redmiddel is om onder narcose de schouder door te bewegen. Dit betekend dat de chirurg je schouder naar de maximale positie beweegt terwijl je onder narcose bent. Hier voel je daardoor niets van. Vervolgens wordt met fysiotherapie het herstelproces verder bevorderd.

Schouderpijn: Hoe behandel ik pijn tussen schouderbladen?

Pijn tussen de schouderbladen kan verschillende oorzaken hebben. Op salusi.nl worden 12 mogelijke oorzaken gegeven voor pijn tussen je schouderbladen. We bespreken hier de meest voorkomende waar we door middel van online fysiotherapie veel tegen kunnen doen.

Wat zijn de symptomen van pijn tussen de schouderbladen?

Pijn tussen de schouderbladen wordt gekenmerkt door, hoe kan het ook anders, pijn tussen de schouderbladen. De pijn is meestal zeurend van aard maar kan ook stekend of brandend zijn. Verder kan de pijn uitstralen naar je schouders, armen , nek of hoofd. Het bewegen van je armen kan moeilijk zijn en het kan hoofdpijn veroorzaken.

Wat is de oorzaak van pijn tussen de schouderbladen?

We onderscheiden 3 oorzaken van pijn tussen de schouderbladen.

De eerste en meest voorkomende oorzaak van pijn tussen de schouderbladen is een verkeerde houding. Veel mensen zitten langdurig achter een computer, waarbij ze met hun hoofd ver naar voren zitten. Hierdoor hangt hun hoofd als het ware aan de nek. De spieren achter in de nek en tussen de schouderbladen moeten het gewicht van het hoofd dragen. Doordat het naar voren hangt wordt het extra zwaar. Door een verkeerde houding worden de spieren rond je nek en tussen je schouderbladen overbelast. Hierdoor gaan ze pijn doen. Dit heeft vaak tot gevolg dat je nek stijf wordt. Hierdoor kun je nekpijn en hoofdpijnklachten krijgen. Er wordt dan ook wel gesproken van een trapeziussyndroom.

De tweede oorzaak is langdurig dezelfde houding aannemen. Ook een goede houding gaat uiteindelijk pijnklachten opleveren, als deze te lang zonder rust in stand gehouden wordt. Het is belangrijk om regelmatig van houding te veranderen om je spieren korte tijd rust te geven. Als je voortdurend in dezelfde houding zit, worden de spieren in je nek en rug overbelast. Ze krijgen onvoldoende rust waardoor ze uitgeput raken. Hierdoor ontstaat pijn.

Een derde oorzaak van pijn tussen je schouderbladen kan zijn dat je ruggenwervels en/of je ribben vast zitten. Hierdoor worden de spieren rond deze gewichten overbelast. Ze moeten nu harder werken om dezelfde beweging te kunnen volbrengen.

Een vierde, zeer bekende oorzaak van pijn tussen de schouderbladen is stress. De stress zorgt ervoor dat je schouderspieren stijf en pijnlijk worden. Dit kan vervolgens nekpijn of spanningshoofdpijn veroorzaken.

Wat kan ik zelf doen tegen de pijn tussen schouderbladen?

Kort gezegd is het belangrijkste wat je moet doen, voorkomen dat een van bovenstaande oorzaken aanwezig is.

Zorg er dus voor dat je een goede houding hebt achter de computer. Een goede houding moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • pijn tussen schouderbladenZet je voeten recht onder je knieën
  • Stel de hoogte van je stoel zo in dat uw knieën een rechte hoek hebben.
  • Stel je rugleuning zo in dat je rug een rechte hoek maakt met je bovenbenen.
  • Stel je armleuning zo in dat deze dezelfde hoogte heeft als je bureau.
  • Zorg ervoor dat je beeldscherm dezelfde hoogte heeft als je hoofd.
  • Zorg dat je beeldscherm niet te ver van je af staat zodat je kan lezen zonder voorover te hoeven buigen.

Daarnaast is het belangrijk om regelmatig van positie te wisselen. Probeer regelmatig een stukje te lopen als je een tijdje achter de computer gezeten hebt. Regelmatig in beweging zijn is het beste medicijn tegen pijn tussen je schouderbladen. Ook als je lang of vaak in de auto zit is het verstandig om elke twee uur even te stoppen, te rusten en een stukje te lopen. Hierdoor verdwijnt de stijfheid en pijn tussen je schouderbladen.

Als laatste is het belangrijk dat je je nek en bovenrug soepel houdt, zodat de spieren in je nek en bovenrug niet meer overbelast worden.

De eerste oefening is bedoelt om de bewegelijkheid van je nek te verbeteren. Een stijve nek houdt de pijn en overbelasting in stand.

 

 

De tweede oefening is bedoelt om je rug en dan vooral je bovenrug soepeler te maken.

 

 

Als laatste kun je de grote spieren bovenop je schouders, aan weerszijde van je nek rekken. Hierdoor ontspannen deze spieren, waardoor de pijn afneemt.

 


Voer deze oefeningen 2 keer per dag uit, iedere dag. Het is belangrijk om deze oefeningen ook te blijven doen als je klachten verdwenen zijn. Deze klachten in veel gevallen namelijk terug als je stopt met de oefeningen.

Schouderpijn: Hoe kan ik een peesontsteking in mijn schouder behandelen?




Dit is wat Wikipedia zegt over een peesontsteking:

Peesontsteking, tendinitis of tenontitis is ontsteking van een pees. Het wordt gekarakteriseerd door pijn op de aanhechtingsplek van een pees aan het bot.

Wat is de oorzaak van een peesontsteking in de schouder?

Een peesontsteking in de schouder wordt meestal veroorzaakt door een val op je schouder of door overbelasting. De meest voorkomende peesontsteking in de schouder is een ontsteking aan de supraspinatuspees. De supraspinatus spier ligt bovenop je schouderblad en hecht aan de voorzijde van je bovenarm, in je schoudergewricht. De functie van de supraspinatus is het heffen van je armen. Een peesontsteking van de supraspinatus wordt dan ook meestal veroorzaakt door te veel en te lang bovenhands werken. Ook komt het vaak voor bij sporters die veel werp of slagbewegingen moeten maken, zoals honkballers en volleyballers.

Wat er gebeurt bij overbelasting van de pees is dat deze te veel moet werken, zonder rust te krijgen. Tijdens het aanspannen en de trekkrachten die daardoor ontstaan, ontstaan er kleine microscheurtjes in de spier. Op zich is dit normaal, want dit gebeurt ook tijdens sporten is onderdeel van een normaal proces. Normaal gesproken krijgt de pees echter tussendoor steeds voldoende rust, zodat deze kan herstellen. Bij overbelasting is er onvoldoende rust voor de pees tot de volgende belasting, waardoor de microscheurtjes niet kunnen herstellen. Hierdoor gaat de pees uiteindelijk irriteren en ontstaat er een peesontsteking.

Wat zijn de symptomen van een peesontsteking?

Het belangrijkste symptoom van een peesontsteking in de schouder is pijn. Deze pijn lokaliseert zich aan de voorzijde van de schouder en aan de achterzijde op het bovenste deel van het schouderblad. De schouder kan aan de voorzijde ook licht gezwollen zijn en doet pijn bij aanraking. Vooral bovenhands werken is pijnlijk. ’s Ochtends voelt de schouder stijf aan maar dit wordt in de loop van de dag wat minder.

Als je pijn voelt aan de voorzijde van je schouder, met uitstraling naar de buitenzijde van je bovenarm, moet je meer denken aan een impingement syndroom. Dit behandelen we hierna.

Wat kan ik zelf doen aan een peesontsteking in mijn schouder?

Een peesontsteking in je schouder kun je goed zelf behandelen. Als eerste kun je je schouder koelen met ijs, om op die manier de ontstekingsreactie te onderdrukken. Verder is het belangrijk om bovenhandse activiteiten zoveel mogelijk te minderen in de eerste week.

Als de pijn na een week wat is afgezakt is het belangrijk om je supraspinatus te trainen om zo de pees te laten herstellen en de peesontsteking te doen verdwijnen.

Met de volgende oefening kun je je supraspinatus spier trainen. Bouw d oefening op zoals in de video wordt aangegeven. Als de klachten verergeren door de oefening, minder dan het aantal herhalingen, of neem nog iets langer rust.

 

Als de klachten iets verminderd zijn kun je ook de tweede oefening gaan doen. Hiermee train je de supraspinatus directer, omdat er minder andere spieren meedoen in de beweging. Hierdoor is deze oefening voor de supraspinatus iets zwaarder en moet je deze pas gaan doen als de klachten verminderd zijn.

Een peesontsteking is vaak een hardnekkige klacht en het kan een aantal weken duren voordat deze is verdwenen. Herhaal de oefeningen 2 keer per dag, iedere dag.

Schouderpijn: Hoe kan ik mijn schouder impingement behandelen?

Dit zegt Wikipedia over het impingementsyndroom:

Het impingementsyndroom van de schouder is een toestand waarbij de ruimte onder het schouderdak (de zogeheten subacromiale ruimte) te klein is voor structuren die hier gelegen zijn.

Hoe ontstaat een schouder impingement?

Een schouder impingement ontstaat doordat de ruimte tussen je schouderblad en je bovenarm verkleint. Hierdoor raakt de pees die hier tussendoor loopt, de infraspinatuspees beklemt. De belangrijkste oorzaak voor de verkleinde ruimte is een beperkte bewegelijkheid van je nek.

Als je je arm optilt, draaien op het laatste moment je nekwervels onderin je nek naar de andere kant. Dit doen ze om zo het schouderblad de kans te geven iets naar beneden te schuiven over je ribben. Dit is noodzakelijk om het laatste stukje heffen van je arm mogelijk te maken. Als je schouderblad niet beweegt, loopt je arm vast op het einde en ontstaat de druk op de pees.

Het kan ook veroorzaakt worden door overbelasting van je schouder. Hierdoor wordt je schouder wat stijver, waardoor de ruimte in je schouder verminderd.

Wat zijn de symptomen van een schouder impingement?

De volgende symptomen duiden op een schouder impingement:

  • Pijn aan de voorzijde van je schouder met uitstraling naar de buitenzijde van je bovenarm.
  • Pijn tijdens het naar buiten draaien van je arm, met je elleboog gebogen.
  • Pijn tijdens het voorwaarts optillen van je arm.
  • Pijn bij druk op de voorkant van je schouder.
  • Pijn tijdens liggen op je schouder.

Hoe kan ik mijn schouder impingement zelf behandelen?

Om een schouder impingement te behandelen is het belangrijk om de ruimte in je schouder te herstellen te herstellen.

Deze eerste oefening zorgt voor een verbeterede bewegelijkheid van je nek. Hierdoor krijgt je schouderblad weer meer ruimte om te bewegen, waardoor de ruimte in je schouder vergroot.

 

De tweede oefening is bedoelt om de bewegelijkheid van de schouder zelf te vergroten. Hierdoor vergroot de ruimte tussen je schouderblad en je bovenarm nog meer, wat uiteindelijk de druk van de pees afhaalt.

Als laatste moet je de betreffende pees trainen, om deze zo te laten herstellen. Door het uitvoeren van de volgende oefening train je je infraspinatus, waardoor de infraspinatuspees hersteld. Dit zal uiteindelijk de pijn doen verdwijnen.

Herhaal deze oefeningen elke dag, 2 keer per dag. De klachten moeten dan binnen 4-6 weken verdwijnen.

Schouderpijn: Hoe kan ik artrose in mijn schouder behandelen?

We zullen hier in het kort uitleggen wat je kunt doen tegen artrose in je schouder. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar onze artrose pagina.

Artrose wordt ook wel slijtage genoemd en ontstaat als gevolg van het verdwijnen van het kraakbeen in je schouder. Dit kan veroorzaakt worden door langdurig zwaar werk met je armen uitgevoerd te hebben, of veel boven je hoofd te hebben gewerkt.

Wat zijn de symptomen van artrose in je schouder?

Artrose in je schouder kenmerkt zich door stijfheid in je schouder en beperkte bewegelijkheid van je schouder in alle richtingen. Dit is anders dan bij een frozen shoulder, waar de bewegingsbeperking specifiek een aantal bewegingen behelst, maar ook bewegingen onaangedaan zijn. Verder voel je een zeurende pijn in je gehele schouder.

Wat kan ik doen tegen mijn schouder artrose?

Voor de oefeningen die horen bij schouder artrose verwijzen we je ook naar onze artrose pagina.

Schouderpijn: Hoe kan ik AC artrose behandelen?

Ook artrose in het AC-gewricht ontstaat door overbelasting, maar heeft niet bij iedereen een duidelijke oorzaak. Het AC-gewricht is het gewricht tussen je sleutelbeen en het dak van je schouderblad.

Wat zijn de symptomen van AC artrose?

De volgende symptomen wijzen op AC artrose

  • Pijn aan de voorzijde van je schouder
  • Pijn bij je sleutelbeen
  • Moeite met het draaien van je arm op je rug

Hoe kan ik mijn AC artrose zelf behandelen?

Het belangrijkste bij de behandeling van AC artrose is het verbeteren van de bewegelijkheid van je AC-gewricht. Als de bewegelijkheid van je AC-gewricht verbeterd, worden de spieren rondom je schouder minder belast. Hierdoor gaan ze minder pijn doen.

 

Daarnaast is het belangrijk om de spieren rond je schouders te trainen. Sterke spieren verminderen de klachten van artrose. Hiervoor kun je de oefeningen gebruiken die we eerder hebben besproken bij de behandeling van een peesontsteking in de schouder. Daarnaast kun je je borstspieren trainen door middel van de volgende oefening.

Herhaal deze oefeningen 2 keer per dag, iedere dag. Blijf ze volhouden, ook als je klachten zijn afgenomen. Als je namelijk stopt met de oefeningen, dan komen de klachten weer terug. Dit komt doordat we niet echt de artrose zelf behandelen. Deze is op dit moment namelijk nog niet te genezen.

 

Bewaren