Het patellofemoraal pijnsyndroom, ook wel bekend als meisjesknie, is onder andere een gevolg van retropatellaire chondropathie. Met deze 5 oefeningen kun je je behandeling zelf thuis doen.




Het patellofemoraal pijnsyndroom is een vrij veel voorkomende oorzaak van kniepijn. Het komt vooral veel voor bij tieners en vrouwen. Daarom wordt het ook wel een meisjes knie genoemd.

Voor veel mensen is het echter onduidelijk wat de oorzaak van de pijn is en welke factoren een rol spelen.

Daarom gaan we precies uitleggen wat het patellofemoraal pijnsyndroom is. We bespreken de symptomen waaraan je het kunt herkennen. Ook leggen we precies uit welke factoren meespelen in het ontstaan van de klachten en hoe je het zelf kunt behandelen met oefeningen.

Zo kun je bijvoorbeeld rustig door sporten ondanks de pijn. Zorg er alleen voor dat je niet te veel doet en dat je klachten niet verergeren door het sporten.

Lees dus snel verder.

  1. Wat is het patellofemoraal pijnsyndroom?
  2. Wat zijn de symptomen van het patellofemoraal pijnsyndroom?
  3. Wat is het verschil tussen het patellofemoraal pijnsyndroom en retropatellaire chondropathie?
  4. Wat is de oorzaak van het patellofemoraal pijnsyndroom?
  5. Hoe ziet de patellofemoraal pijnsyndroom behandeling eruit?

Wat is het patellofemoraal pijnsyndroom?

patella sporingHet patellofemoraal pijnsyndroom wordt veroorzaakt door een disfunctie tussen de knieschijf (patella) en het femur (bovenbeen).

De patella ligt binnenin de patellapees, welke de verbinding vormt tussen je bovenbeenspieren en je onderbeen.

Normaal gesproken glijdt de patella door een soort groef op het bovenbeen bij het buigen en strekken van de knie.

Bij een gebogen knie bevindt de patella zich daardoor een beetje aan de buitenzijde van de knie. Bij het strekken van je been beweegt de patella zich vervolgens meer naar boven en naar binnen.

Bij het patellofemoraal pijnsyndroom is de beweging van de patella echter verstoord. De patella wordt ergens beperkt in zijn beweging. Dit heeft tot gevolg dat andere structuren in je knie en soms ook je bovenbeen worden overbelast.

Wat zijn de symptomen van het patellofemoraal pijnsyndroom?




Het patellofemoraal pijnsyndroom kenmerkt zich door pijn in de knie rond de patella. Soms kun je ook pijn onder je patella voelen. De pijn treedt vooral op tijdens:

  • Lang zitten met gebogen knieën.
  • Hurken
  • Knielen
  • Traplopen

De symptomen worden veroorzaakt doordat de knieschijf niet goed kan bewegen. Hierdoor blokkeert hij de bewegelijkheid van je knie, vooral tijdens het buigen. Als er dan ook nog kracht op de knie wordt gezet, zoals bij bovengenoemde activiteiten, veroorzaakt dit klachten.

Wat is het verschil tussen het patellofemoraal pijnsyndroom en retropatellaire chondropathie?

patellaHet verschil tussen het patellofemoraal pijnsyndroom en retropatellaire chondropathie roept nogal wat discussie op onder specialisten.

Volgens Wikipedia is retropatellaire chondropathie een aandoening van de knie, waarbij het kraakbeen aan de achterzijde van de patella of aan de onderkant van het dijbeen beschadigd is.

De functie van het kraakbeen is om de oppervlakten van de botten wat gladder te maken. Hierdoor kan de patella makkelijk over de knie glijden. Als het kraakbeen echter verdwijnt, wordt het oppervlakte ruwer. Dit vermindert de glijmogelijkheden van de patella.

Retropatellaire chondropathie is dan ook een van de oorzaken van het patellofemoraal pijnsyndroom. Het is echter niet de enige oorzaak en soms speelt het helemaal niet mee.

Wat is de oorzaak van het patellofemoraal pijnsyndroom?

Er zijn een aantal oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat de patella beperkt wordt in het glijden.

Zoals hierboven beschreven is retropatellaire chondropathie hier een van. Er zijn echter nog een aantal factoren die meespelen.

Hieronder bespreken we alle factoren die meespelen in het ontstaan van het patellofemoraal pijnsyndroom. We leggen precies uit wat de invloed is van deze factoren op de krachten en het bewegen van de knie en de patella.

Hypermobiliteit

Uit onderzoek blijkt dat hypermobiliteit een risicofactor is bij het ontwikkelen van het patellofemoraal pijnsyndroom.

Hypermobiliteit is een veelvoorkomend verschijnsel, vooral bij vrouwen. Het betekent dat je gewrichten soepeler zijn dan gemiddeld. Dit heeft tot gevolg dat de belasting op deze gewrichten ook anders is. Dit geldt misschien wel het meeste voor je knieën.

Veel vrouwen staan met hun knieën overstrekt. Dit betekent dat ze meer dan recht staan. Het gevolg hiervan is dat je bovenbeenspieren minder belast worden. Dit komt doordat door het overtrekken van je knieën je zwaartepunt verandert. Dit ligt nu iets voor je voeten, waardoor de zwaartekracht je gestrekte knieën in stand houdt.

Wanneer je knieën licht gebogen zijn, ligt je zwaartepunt juist iets achter je. Dit heeft tot gevolg dat je door je knieën zakt als je beenspieren niet gespannen zijn. Hierdoor train je je beenspieren voortdurend, waardoor deze sterk blijven.

Zwakke of korte bovenbeenspieren

Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat de kracht van de bovenbeenspieren van invloed is op het patellofemoraal pijnsyndroom.

De pezen van je bovenbeenspieren lopen over je patella en hechten vast aan de knobbel op je scheenbeen. Sterke bovenbeenspieren verminderen de druk op je knie en je patella doordat ze een deel van de belasting van je knie overnemen. Als deze te zwak zijn vergroot dit dus de krachten op je patella, waardoor deze eerder overbelast raakt en hierdoor niet goed kan bewegen.

Ook korte bovenbeenspieren verminderen de bewegelijkheid van je patella. De pezen drukken hierdoor je knieschijf tegen je bovenbeen aan, waardoor er meer wrijving ontstaat. Dit beperkt de bewegelijkheid van je patella.

Overbelasting van de knie

Ook een overbelasting van je knie kan leiden tot knieklachten en patella problemen. Je patella bevindt zich onder het gewrichtskapsel. Als gevolg van overbelasting kunnen beschadigingen ontstaan waardoor er een ontstekingsreactie optreedt. De ontstekingsreactie heeft als doel om het gewrichtskapsel te repareren. Dit heeft echter wel tot gevolg dat het kapsel stijver wordt.

Doordat het gewrichtskapsel stijf wordt, drukt het de patella steviger tegen je bovenbeen aan. Dit heeft tot gevolg dat je patella beperkt wordt in zijn bewegingen. Hierdoor worden andere structuren overbelast, waardoor pijn ontstaat.

Platvoet

x-benenPlatvoeten hebben als gevolg dat je vaak iets meer op de binnenkant van je voet gaat staan en lopen. Dit heeft tot gevolg dat de stand van je onderbeen veranderd. Platvoeten kunnen een oorzaak zijn van x-benen.

Bij mensen met x-benen verandert de stand van je knie. Je ziet duidelijk in het plaatje dat de rechter knie en patella een andere stand hebben dan links. Hierdoor spoort je knieschijf minder goed en wordt hij beperkt in zijn bewegingen. Dit heeft tot gevolg dat de structuren in je knie overbelast worden.

Trendelenburg heup door zwakke heupspieren

trendelenburgUit onderzoek blijkt dat het trainen van de heup- en bilspieren een positief effect heeft in de behandeling van het patello femoraal pijnsyndroom.

Als gevolg van zwakke heup- of bilspieren kun je door je heup zakken als je loopt. We noemen dit een trendelenburg gang.

Door de spierzwakte zakt de heup naar beneden aan de kant van het opgetilde been. Als gevolg hiervan verplaatst je zwaartepunt.

Dit heeft tot gevolg dat de heup waar je op staat iets naar buiten verplaatst. Hierdoor verandert de stand van je been en de druk op je knie. Dit heeft invloed op de belasting van je knie en de bewegelijkheid van je knieschijf.

Hoe ziet de patellofemoraal pijnsyndroom behandeling eruit?

Nu we weten hoe het patellofemoraal pijnsyndroom ontstaat, kunnen we het ook behandelen.

We bespreken alle hierboven genoemde oorzaken en beschrijven de oefeningen die je kunt doen om het probleem te verhelpen. Echter niet iedereen heeft alle oorzaken die hierboven beschreven staan. Je kunt er dan ook voor kiezen om alle oefeningen te doen of alleen die oorzaken te behandelen die voor jou van toepassing zijn.

Mobiliteit patella

Het eerste wat we gaan behandelen is het verbeteren van de bewegelijkheid van de patella. Dit is de enige factor die bij iedereen met het patellofemoraal pijnsyndroom van toepassing is. De volgende oefening is dan ook belangrijk voor iedereen om van de pijn af te komen.

 

 

Het doel van deze oefening is het verbeteren van de bewegelijkheid van de patella. Alleen als dit verbetert kan de pijn afnemen. Voer de oefening eerst uit zoals op de video. Je kunt hem in een later stadium uitbreiden door tijdens het verplaatsten van je knieschijf ook nog je knie te buigen. Voer de oefening een paar keer per dag uit.

Hypermobiliteit

Om de gevolgen van hypermobiliteit te beperken is het belangrijk om jezelf een goede houding aan te leren. De hypermobiliteit zelf kunnen we helaas niet behandelen, maar wel de hinder die je eraan ondervindt. Met de volgende oefening leren we je hoe een goede houding eruit ziet en waar je op moet letten.

Om jezelf een goede houding aan te leren is het belangrijk dat je jezelf constant corrigeert. In het begin zal dit raar aanvoelen en vermoeiend zijn. Langzamerhand zal je er echter aan wennen en voelt het niet vreemd meer.

Zwakke of korte bovenbeenspieren

Nu je je houding verbetert, is het ook tijd om je bovenbeenspieren te trainen. Deze zijn lui geworden, waardoor een goede houding aanhouden zwaar is. Door je bovenbeenspieren te trainen, wordt dit echter makkelijker. Bijkomend voordeel is ook dat hierdoor de belasting op je knie verminderd. Dit heeft tot gevolg dat je minder last van knieklachten krijgt. Voer deze oefening 2 keer per dag uit.

 

 

Platvoet

Het hebben van platvoeten heeft vaak te maken met zwakke voetspieren, soms in combinatie met overgewicht. Om dit te corrigeren kun je je voetspieren trainen. Hierdoor worden ze sterker, waardoor je platvoeten kunnen verdwijnen. Dit verbetert de stand van je knieën, waardoor de overbelasting verdwijnt.

Voer de volgende oefening 2 keer per dag uit om je voetspieren en je kuiten te trainen tegen platvoeten. Als dit niet helpt kun je er ook voor kiezen om steunzolen te nemen. Deze zorgen ervoor dat de stand van je voet verbetert tegen platvoeten.

 

 

Trendelenburg heup door zwakke heupspieren

Om een trendelenburg gang tegen te gaan is het belangrijk om je heupspieren te trainen. Door het trainen van je heupspieren verbetert ook de stand van je benen en je knieën. Hierdoor verminderd de overbelasting van je knie, waardoor je klachten uiteindelijk afnemen.

Met al deze oefeningen samen zorg je ervoor dat de onderliggende oorzaken van het patellofemoraal pijnsyndroom verdwijnen. Hierdoor kan je patella beter bewegen wat leidt tot een voorspoedig herstel.

Voor deze oefeningen regelmatig uit en je zult vaak binnen een aantal weken weer pijnvrij zijn.

Cure tape

curetapeUit onderzoek blijkt ook cure tape effectief te zijn bij de bestrijding van het patellofemoraal pijnsyndroom.

Door middel van het aanbrengen van de tape ondersteun je de natuurlijke beweging van de patella, waardoor deze makkelijker glijdt. Hierdoor verminder je de belasting op de andere weefsels in de knie.

De methode voor het tapen van het patellofemoraal pijnsyndroom zijn echter wisselend. Veel therapeuten tapen de patella van buiten naar binnen. Dit zorgt er dus voor dat de glijrichting meer naar binnen komt te liggen.

Mensen die last hebben van het patellofemoraal pijnsyndroom hebben hier vooral klachten van tijdens het buigen. Als je je knie buigt zul je zien dat je patella juist een beetje naar buiten beweegt en niet naar binnen. Het meest logische zou dan ook zijn om de patella juist van binnen naar buiten te tapen. Hier heb ik in de praktijk ook het beste resultaat mee behaald.

Denk er dan ook om als je je knie laat tapen door een fysiotherapeut om beide richtingen te proberen en dan te kijken wat voor jou het beste werkt.

Brace




Verder blijkt uit onderzoek dat het dragen van een brace geen duidelijk effect heeft op het verminderen pijnklachten als gevolg van het patellofemoraal pijnsyndroom.

Echter geven niet alle onderzoeken hetzelfde resultaat. Dit kan te maken hebben met het feit dat de braces in de studies van elkaar verschillen. Waarschijnlijk is het design van de brace mede bepalend voor het effect.

Het dragen van een brace wordt door ons dan ook niet aangeraden als behandelmethode. Braces zijn over het algemeen vrij duur en het resultaat is onvoorspelbaar.

Conclusie
Het patellofemoraal pijnsyndroom is goed te behandelen met een aantal dagelijkse oefeningen. Het gebruik van tape op de knie kan hierin ondersteunen. Voor het dragen van een brace is geen aanwijzing gevonden in de onderzoeken.

Deel deze pagina ook met anderen als hij je geholpen heeft of like hem op facebook. Bij voorbaat dank.

Bewaren