Als u zoekt op internet naar nekpijn komt u vrijwel altijd terecht bij de aandoeningen. Dit zegt de meeste mensen echter niets. Ze voelen pijn en geen aandoening. Verder is de beschrijving van de aandoening vaak vaag en onduidelijk. Wij beschrijven de meest voorkomende symptomen en leggen aan de hand van de symptomen de oorzaak en de mechanismen achter het ontstaan van de klachten uit in begrijpelijke taal. Ook geven we advies met betrekking tot de behandeling van de klacht en kunt u ervoor kiezen om gebruik te maken van onze online fysiotherapie diensten.

Wij raden u aan om in ieder geval het gedeelte over nekpijn te lezen omdat we hier een aantal fundamentele principes uitleggen ten aanzien van het ontstaan van nekpijn en de rol die spieren hierin spelen. Deze principes komen terug in alle vormen van nekpijn die besproken worden. Ook leggen we uit waarom pijnmedicatie in veel gevallen geen of weinig effect heeft.

Symptoom: Pijn en stijfheid in de nek

Oorzaak:

Pijn en stijfheid in de nek wordt vaak veroorzaakt door een plotselinge (verkeerde) beweging of door slapen in een verkeerde houding. Hierdoor verstijft de wervel als het ware waardoor hij moeilijker beweegt. Doordat de wervel moeilijker beweegt moeten de spieren in de nek harder aan de wervel trekken om hem in beweging te krijgen en de volledige bewegelijkheid te bewerkstelligen. Hierdoor worden de spieren snel overbelast, waardoor ze pijn gaan doen en stijf worden. Door de stijfheid van de spieren verminderd de bewegelijkheid nog verder. U bent nu beland in een vicieuze cirkel. U moet de cirkel doorbreken om te herstellen.

Dit verklaart direct waarom medicatie niet echt helpt tegen nekpijn. Medicatie richt zich op het onderscheppen van de pijnsignalen, veroorzaakt door weefselschade, aan je hersenen. De hersenen analyseren deze signalen en vertellen u dat u pijn heeft. Door het onderscheppen van de signalen weten uw hersenen niet dat u pijn heeft en voelt u het dus niet. In de meeste gevallen van nekpijn is er echter geen schade aanwezig. De spieren doen pijn als gevolg van de overbelasting. Dit is een ander signaal en daarom werkt de medicatie niet.

behandeling:

De behandeling bestaat uit oefeningen om de beweeglijkheid van uw nek te herstellen. Wanneer de bewegelijkheid wordt hersteld worden de spieren niet meer overbelast en krijgen ze de kans om te herstellen. Dit zal de pijn verlichten en uiteindelijk verhelpen.

De volgende oefening helpt goed tegen deze vorm van nekpijn.

Symptomen: nekpijn en hoofdpijn aan één of beide kanten van mijn hoofd en op mijn voorhoofd.

Oorzaak:

triggerpoint nekDeze symptomen wijzen op een ernstiger stadium van nekpijn dan gewoon de pijn en stijfheid. Nu leiden de gespannen spieren ook tot de hoofdpijn. Elke spier in uw lichaam bevat verschillende triggerpoints. Dit zijn gevoelige punten die u kunt voelen als een klein balletje of knoop in uw spieren. Meestal veroorzaken deze geen problemen, behalve als u erop drukt. Maar als uw spieren stijf zijn worden deze triggerpoints actief en kunnen ze uitstralende pijn veroorzaken in verschillende delen van uw lichaam. Op deze foto kunt u zien dat de triggerpoints de hoofdpijn kunnen veroorzaken die u voelt. Deze uitstraling kan worden veroorzaakt door triggerpoints in verschillende nekspieren.

Behandeling:

Omdat de symptomen min of meer gelijk zijn, alleen erger, is de behandeling gelijk aan die van normale nekpijn, zoals eerder beschreven. U kunt bovenstaande oefening gebruiken om de bewegelijkheid van uw nek te vergroten en zo de spieren te laten ontspannen. U kunt ook onze doe het zelf pagina gebruiken om uzelf te diagnosticeren en uw diagnose en behandeling online te ontvangen met uitleg over uw klachten.

Symptomen: Pijn bovenin mijn nek en hoofdpijn aan de achterzijde van mijn hoofd

Oorzaak:

Deze symptomen worden veroorzaakt op dezelfde wijze als de nekpijn zoals eerder beschreven. Het verschil is dat de pijn zich in een ander deel van uw nek bevindt. De pijn wordt veroorzaakt door het feit dat de bewegelijkheid tussen de schedel en eerste wervels beperkt is. Dit veroorzaakt overbelasting van de nekspieren, waardoor de uitstralende pijn in het hoofd ontstaat. Omdat in dit geval andere spieren betrokken zijn, bevindt de hoofdpijn zich ook op een andere plaats.

Behandeling:

De behandeling richt zich op de bewegelijkheid van het bovenste deel van de nek. Als de bewegelijkheid wordt hersteld, kunnen de spieren weer ontspannen en zal de uitstraling verdwijnen.

Symptoom: Pijn in mijn nek en in beide schouders.

Oorzaak:

nekpijnDe oorzaak van deze symptomen is in de meeste gevallen ofwel stress ofwel een slechte houding. De stress verhoogt de spanning in de spieren rond uw schouders en uw nek. De verhoogde spanning vermindert de beweeglijkheid van uw nek waardoor de spanning nog meer wordt verhoogd. Hierdoor belandt u in een vicieuze cirkel. De pijn in uw nek blijft nu aanwezig, ook als de stress verdwenen is.

Ook een slechte houding veroorzaakt spanning in uw schouderspieren. Wanneer u te veel met een gebogen nek zit, of met uw hoofd te ver naar voren zoals op de foto, moeten uw nekspieren hard werken om die positie te handhaven. Een gemiddeld hoofd weegt ongeveer 5 kg dus dat is een grote belasting voor uw spieren. Deze worden overbelast en hierdoor bouwt de spanning op. Dit veroorzaakt de pijn.

Behandeling:

Om de pijn te bestrijden moet de cirkel doorbroken worden. De oefening bovenaan deze pagina zal u helpen om de bewegelijkheid te herstellen. Als de bewegelijkheid wordt hersteld kunnen uw spieren herstellen en zal de spanning verdwijnen. Dit zal de pijn verhelpen.

Als uw houding het probleem is dan moet u uw werkplek aanpassen, zodat uw houding verbetert. Als u uw houding verbetert doorbreekt u de cirkel en zal de pijn verdwijnen. Wij kunnen u helpen met het verbeteren van uw houding, om te voorkomen dat u deze klachten opnieuw krijgt.

Symptomen: Pijn in mijn nek en uitstraling in mijn arm

Oorzaak:

Er kunnen 3 verschillende oorzaken zijn voor deze symptomen. De eerste oorzaak kan een triggerpoint in uw nek of schouder zijn die uitstraling veroorzaakt in uw arm. Dit kan zelfs leiden tot gevoelloosheid, verminderde kracht en tintelingen.

De tweede oorzaak kan een tussenwervelschijf zijn die drukt op een zenuw. Dit irriteert de zenuw waardoor deze uitstraling veroorzaakt in zijn verzorgingsgebied.

De derde oorzaak kan een stenose in uw nek zijn. Dit betekent dat de wervels in de nek vervormen waardoor er minder ruimte voor de zenuwen overblijft. De zenuw die het ruggenmerg tussen de twee wervels verlaat wordt bekneld waardoor uitstralende pijn ontstaat.

Al deze oorzaken hebben hun eigen kenmerken, die u helpen om hen van elkaar te onderscheiden.

Als triggerpoints het probleem zijn, zullen uw symptomen toenemen wanneer u zwaar werk doet. Hierdoor neemt de spanning in uw spieren toe waardoor de triggerpoints nog verder geactiveerd worden.

Wanneer een tussenwervelschijf het probleem is dan verhoogt het zijdelings bewegen van uw hoofd / nek naar de tegenovergestelde zijde uw symptomen. Dit komt doordat de beweging de tussenwervelschijf nog meer tegen de zenuw aan laat drukken waardoor de uitstraling verergerd.

Wanneer een stenose het probleem is, verergerd bewegen naar dezelfde zijde de klachten. Dit komt doordat de ruimte tussen de wervels verminderd waardoor de druk op de zenuw toeneemt.

Een MRI geeft niet altijd uitsluitsel over de oorzaak van uw klachten. Dit komt doordat wat er op een MRI gezien wordt niet altijd een relatie heeft met de klachten die u ervaart. Daarnaast worden triggerpoints niet gezien op een MRI. Deze oorzaak blijft vaak onopgemerkt omdat artsen deze oorzaak niet altijd schijnen te kennen.

Een diagnose moet dan ook altijd gesteld worden op basis van een combinatie van de MRI en de symptomen die u ervaart.

behandeling:

De behandeling van al deze aandoeningen is min of meer gelijk aan elkaar. Het belangrijkste is de bewegelijkheid van uw nek te vergroten. Dit vermindert de druk op de zenuw waardoor de symptomen verdwijnen.

Als een tussenwervelschijf of stenose het probleem is moet u bewegingen uitvoeren die de symptomen verminderen waardoor de tussenwervelschijf terug gedrukt wordt waardoor de symptomen verminderen. Die zijn exact de tegenover gestelde bewegingen van de provocerende bewegingen.

Symptomen: Ik voel soms plotseling stekende pijn in mijn nek

Oorzaak:

Dit symptoom wordt veroorzaakt door instabiliteit van uw nek. Instabiliteit wordt vaak veroorzaakt door een klap op het hoofd of een whiplash. Hierdoor rekken de spieren en banden in uw nek uit. Met name de banden zorgen voor stabiliteit in uw nek. Wanneer u een plotselinge beweging maakt en de stabiliteit is verminderd kan er meer bot op bot contact ontstaan, omdat de beweging niet goed begeleid wordt. Het bot op bot contact leidt tot een stekende pijn.

behandeling:

De ligamenten in uw nek herstellen niet van de rek veroorzaakt door de klap. Dit betekent dat ze niet terug verkorten naar hun oorspronkelijke lengte. Om het verlies van de functie van de ligamenten te compenseren moeten de kleine spieren in de nek worden getraind met een zeer subtiele stabiliteitstraining, zoals te zien op de video.

Symptomen: Pijn in mijn schouderblad uitstralend in mijn nek veroorzaakt hoofdpijn aan één kant.

Oorzaak:

Deze symptomen worden veroorzaakt door een verhoogde spanning van de levator scapulae spier. Deze spier loopt van uw schouderblad tot aan het bovenste deel van uw nek. De verhoogde spanning veroorzaakt een triggerpoint waardoor uitstralende pijn in uw nek en ook hoofdpijn kunnen ontstaan.

behandeling:

Om de spanning van de spieren te verminderen moet u de spier rekken. Ook moet de bewegelijkheid van uw nek verbeterd worden. Gebrek aan bewegelijkheid leidt gewoonlijk tot verhoogde spanning in de nekspieren. Tevens kan langdurig boven het hoofd werken de klachten verergeren. Om de klachten te verminderen moeten deze activiteiten zo veel mogelijk vermeden worden.

Bewaren