Lage rugpijn is erg vervelend en beperkt je vrijwel ieder moment van de dag. Als je lage rugpijn, hernia of ischias hebt zal je dit met me eens zijn. Je zult het ook met me eens zijn dat het erg moeilijk is om op internet duidelijke uitleg en behandelingen te vinden die je begrijpt en die jou helpen.

Bij Always Fysio vindt je wel precies wat je zoekt.

We beschrijven precies wat de oorzaak van je lage rugpijn is en hoe je het zelf kunt behandelen met oefeningen. Als je er dan nog niet uitkomt kun je eenvoudig van onze online fysiotherapie diensten gebruik maken. Vul ons online intakeformulier in en wij helpen je bij het stellen van je diagnose en behandeling.

Maar we geven je eerst de mogelijkheid om het zelf te proberen.

Lees dus snel verder om te weten te komen wat de oorzaak van je klachten is en wat te doen bij lage rugpijn, hernia of ischias.

  1. Wat te doen bij lage rugpijn? Lumbago
  2. Wat te doen bij lage rugpijn: Spit of door je rug gaan.
  3. Wat te doen bij lage rugpijn: Hernia
  4. Wat te doen bij lage rugpijn: Ischias
  5. Wat te doen bij lage rugpijn: Artrose
  6. Wat te doen bij lage rugpijn: SI gewricht pijn
  7. Wat te doen bij lage rugpijn: Lumbale Stenose
  8. Wat te doen bij lage rugpijn: Stenose?




Wat te doen bij lage rugpijn? Lumbago

Lumbago is een verzamelnaam voor allerlei vormen van aspecifieke lage rugpijn. Dit is rugpijn zonder een duidelijke oorzaak of schade.

Lumbago of lumbalgie betekent letterlijk pijn in de lende of de onderrug (Latijn lumbus (lende) en Grieks algos (pijn)).

 Aspecifieke lage rugpijn wordt meestal veroorzaakt door een vorm van overbelasting. Er zijn een aantal redenen of oorzaken waardoor overbelasting van je onderrug kan ontstaan.

  • Slechte houding
  • Onvoldoende kracht
  • Overgewicht
  • Stress
  • Zwaar werk

Hierdoor wordt de balans in je rug verstoord. Je rug wordt meer belast dan dat hij aankan. Hierdoor ontstaat lage rugpijn. De pijn wordt vaak veroorzaakt door spieren, ligamenten of tussenwervelschijven.

Hoe herken ik aspecifieke lage rugpijn?

De volgende symptomen wijzen op aspecifieke lage rugpijn:

  • Pijn in het midden van je onderrug, soms met uitstraling naar de zijkant van je rug.
  • Pijn tijdens tillen
  • Pijn bij lang zitten, staan of liggen.

Als je ook uitstralende pijn of tintelingen in je bil of been voelt, moet je eerder denken aan ischias of een hernia. Dit bespreken we verderop.

Je vraagt je nu af wat je kunt doen om van je pijn af te komen. Lees dan snel verder want dat vertellen we nu.

Wat te doen tegen aspecifieke lage rugklachten?

Wat je moet doen om van je lage rugpijn af te komen, is een beetje afhankelijk van de oorzaak van je rugpijn. Lage rugpijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een slechte houding. In het volgende filmpje laten we zien hoe een gezonde houding in stand eruit ziet en waar je op moet letten. In het begin zal de nieuwe houding erg raar voelen, maar als het goed is voel je direct minder pijn in je onderrug.

 

 

Probeer zo vaak mogelijk te letten op je houding. Je kunt dit heel goed oefenen als je bijvoorbeeld je tanden staat te poetsen, als je te wachten staat op de bus of trein of als je ergens in de rij staat. Er is echt niemand die het door heeft. Door vaak je houding te corrigeren gaat het vanzelf als normaal voelen.

lage rugpijnOok overgewicht is een veelvoorkomende oorzaak van lage rugpijn.

Het gewicht van je buik trekt je rug hol als je staat. Hierdoor ontstaat er extra druk op de onderrug. Dit is de oorzaak van de pijn in je onderrug.

Om deze pijn te laten verdwijnen is het dus belangrijk om je houding te corrigeren, zoals hierboven beschreven in het filmpje. Daarnaast is het van belang om gewicht te verliezen. Als je buik minder zwaar is, trekt deze je rug minder hol. Hierdoor vermindert de druk op je onderrug, waardoor de pijn vermindert.

Als laatste is het verbeteren van de kracht van je onderrug belangrijk om lage rugpijn te verminderen. Lage rugpijn als gevolg van stress, zwaar werk of onvoldoende kracht is te verhelpen door het verbeteren van de kracht in je onderrug.

Zoals eerder beschreven is een verstoorde balans in de rug een veelvoorkomende oorzaak van aspecifieke lage rugklachten. Door onvoldoende stabiliteit van je onderrug, hebben de wervels in je onderrug de mogelijkheid om licht te bewegen. Hierdoor moeten de grote spieren in je rug harder werken om deze stabiliteit op te vangen. Als gevolg hiervan worden deze grote spieren overbelast, wat pijn veroorzaakt. Hoe je dit het beste kunt verhelpen lees je bij de behandeling van spit.

Ook lage rugpijn tijdens de zwangerschap wordt op deze manier veroorzaakt. Hier komt echter nog bij de het gewrichtskapsel in je rug en bekken slapper wordt als gevolg van de zwangerschapshormonen. Hierdoor wordt de instabiliteit in je rug en bekken nog groter. Hoe je zwangerschapsklachten het beste kunt behandelen lees je op onze speciale pagina over bekkeninstabiliteit.

Wat te doen bij lage rugpijn: Spit of door je rug gaan.

Spit is de meest voorkomende vorm van lage rugpijn. Spit wordt veroorzaakt door een gebrek aan stabiliteit, waardoor een wervel vast kan schieten tijdens een plotselinge bukbeweging.

Doordat de wervel vast schiet, moeten de spieren rond deze wervel harder werken om je rug te laten bewegen. Hierdoor worden deze spieren overbelast, wat pijn veroorzaakt.

Het belangrijkste kenmerk van spit is dat het plotseling in je rug schiet, waardoor plotselinge pijn optreedt. Bewegen is vaak erg moeilijk en pijnlijk. De pijn beperkt zich tot de onderrug en soms de bil, maar straalt niet uit naar je been. Op het moment dat het in je rug schiet en je direct een uitstralende pijn en tintelingen in je been voelt spreken we van een hernia.

Voor een uitgebreide behandeling verwijzen we je naar onze speciale pagina over spit.

Wat te doen bij lage rugpijn: Hernia?

Anders dan wat veel mensen denken is een hernia in veel gevallen goed te behandelen met fysiotherapie. Over een jaar gezien geeft het zelfs even goede resultaten als een operatie. De keuze van een operatie wordt daarom vaak alleen gemaakt op basis de hevigheid van de pijn. Alleen als de pijn zeer hevig is of als er risico is op verdere beschadiging zal worden overgegaan tot een operatie.

Wat is een hernia?

Dit is wat Wikipedia zegt over een hernia:

Hernia nuclei pulposi of hernia van de tussenwervelschijf, is een aandoening van de rug (rughernia) of de nek (nekhernia) waarbij de tussenwervelschijf uitstulpt.

herniaEen hernia of discusprolaps is een uitstulping van het binnenste van een tussenwervelschijf. Tussenwervelschijven bevinden zich tussen alle wervels in je rug en nek. Ze bestaan grofweg uit een harde buitenste ring en zachte gelachtige substantie binnenin.

Bij een hernia breekt de buitenste ring open en wordt de zachte gel naar buiten geduwd. De gel drukt op de zenuw die daar achter loopt. Dit veroorzaakt irritatie van de zenuw, waardoor deze gaat tintelen en pijnsignalen afgeeft. Deze pijn en tintelingen kunnen in je hele been en zelfs in je voet gevoeld worden.

Symptomen van en hernia

  • Pijn in je rug
  • Tintelingen in je been en voet
  • Schietende pijn in je been tijdens hoesten, niezen en/of persen.
  • Krachtverlies in je been
  • Pijn bij lang zitten, lang staan en bukken.

Kenmerkend voor een hernia is dat de uitstraling altijd tot minimaal onder je knie doorloopt. Als je uitstraling hebt die bij je knie ophoudt, heb je in principe geen hernia, maar eerder ischias. Je kunt zelf testen of je mogelijk een hernia hebt door de proef van Laseque uit te voeren. Hef hierbij je been actief gestrekt omhoog of laat iemand dit voor je doen. Als je tintelingen en prikkelingen in je been voelt voordat je been 30o geheven is, is dit een indicatie dat je een hernia hebt. Neem in dit geval voor de zekerheid contact op met je huisarts.

Naast een hernia kun je ook een uitstulping van een tussenwervelschijf hebben die niet wordt geclassificeerd als een hernia. We spreken dan van een bulging dis of discusprotrusie.

Bulging disk of Discusprotrusie
Een hernia heeft ook nog een voorstadium. We spreken dan van een bulging disk of discusprotrusie. Hierbij drukt de binnenste zachte gel wel tegen de buitenkant aan, maar is deze buitenkant nog intact. De tussenwervelschijf drukt dan licht tegen de zenuw aan, wat uitstraling aan de achterzijde van je been veroorzaakt tot aan je knie. Tevens veroorzaak het rugpijn. Als je daarnaast veel pijn voelt in je bilregio wijzen je klachten eerder op ischias. Een bulging disk is goed te verhelpen door middel van oefeningen. Hierdoor kun je voorkomen dat een bulging disk uitgroeit tot een hernia. Deze oefeningen zijn gelijk aan die van een hernia, zoals hieronder beschreven.

Hoe kan ik een hernia zelf behandelen?

Het belangrijkste bij de behandeling van een hernia is het terugduwen van de uitstulping naar zijn normale positie. Op het moment dat de tussenwervelschijf weer op zijn plek ligt, is de druk van je zenuw. Nu kunnen zowel de tussenwervelschijf als de zenuw zich herstellen.

Met de volgende oefening kun je de tussenwervelschijf op zijn plek duwen en hem daar houden. In de meeste gevallen moet je deze oefening ook zijwaarts herhalen. Buig dan zijwaarts naar de zijde waar je ook de uitstraling voelt. Zorg ervoor dat je tijdens de uitvoering van de oefening niet draait met je lichaam. Verder is het belangrijk dat je de oefening elke keer uitvoert nadat je een bukkende beweging hebt gemaakt of nadat je lang hebt gezeten. Hierdoor houdt je de tussenwervelschijf op zijn plek. Tijdens bukken ontstaat er namelijk weer druk op de tussenwervelschijf om naar achteren te bewegen.

 

Daarnaast is het belangrijk om de stabiliteit in je rug te verbeteren, waardoor je rug beter belast wordt en de kans dat de tussenwervelschijf kapot gaat verminderd.

Het herstel van een hernia duurt over het algemeen erg lang. Het kan daardoor wel een aantal weken duren voordat er vermindering van je pijn optreedt. Het belangrijkste is dat je de oefeningen regelmatig blijft herhalen.

Wat te doen bij lage rugpijn: Ischias

ischiasIschias wordt veroorzaakt doordat er druk ontstaat op de zenuw in de bil, de nervus ischiadicus. Deze druk wordt in vrijwel alle gevallen veroorzaakt door een verhoogde spanning van de musculus piriformis of diepe bilspier. Er wordt daarom ook wel gesproken van piriformis syndroom. Op het plaatje hiernaast is de piriformis rood gekleurd en de nervus ischiadicus geel.

Er zijn een aantal redenen waardoor de bilspier stijf wordt.

  • Overbelasting
  • Stress
  • Verkeerde houding
  • Overgewicht

Wat zijn de symptomen van ischias?

Ischias wordt gekenmerkt door pijn in de bil, welke uitstraalt in de rug en naar de achterzijde van het bovenbeen tot aan de knie. Je bilspier voelt stijf aan en bewegen gaat moeizaam. Vooral lopen, bukken en lang zitten lukt niet. De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk, maar ze kunnen ook plotseling ontstaan. Dit gebeurt meestal wanneer je veel lichamelijk zwaar werk hebt gedaan, wat je niet gewend bent. Denk daarbij vooral aan veel bukken en tillen.

Hoe kan ik mijn ischias zelf behandelen?

Het belangrijkste bij de behandeling van ischias is het verminderen van de spanning van de piriformis. Hierdoor vermindert de druk op de zenuw, waardoor de pijn en de uitstraling verdwijnt. Met de volgende oefening kun je heel makkelijk de piriformis zelf rekken.

Daarnaast moet je in veel gevallen de nervus ischiadicus rekken, omdat deze vast is komen te zitten. Rond de zenuw bevindt zich een soort vlies, waar de zenuw doorheen beweegt als je je been buigt of strekt. De zenuw zit nu vast in dit vlies, waardoor er nog steeds trekkracht op wordt uitgeoefend. Door de zenuw te rekken maak je hem los van het vlies. Hierdoor verdwijnt de rek en kan de zenuw weer normaal bewegen.

 

Als laatste moet je bilspieren trainen. Sterke bilspieren worden minder snel stijf, waardoor ze meer aankunnen. Hierdoor verklein je het risico op het opnieuw krijgen van ischias. Met de volgende oefening train je je bilspieren.

 

 Herhaal al deze oefeningen 2 keer per dag, elke dag.

Wat te doen bij lage rugpijn: Artrose

In elk gewricht in het lichaam bevindt zich kraakbeen. Het bedekt de botten zodat deze beter langs elkaar kunnen bewegen. Het kraakbeen vermindert als het ware de wrijving tussen de botten.

Dit is wat Wikipedia zegt over artrose:

Artrose wordt in de volksmond ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Artrose ontstaat doordat er meer gewrichtskraakbeen verloren gaat dan er door het lichaam geproduceerd kan worden”

Bij artrose verdwijnt dit kraakbeen langzaam, waardoor de gewrichten minder goed kunnen bewegen. In de rug betekent dit dat je rug minder goed buigt en draait. Dit heeft als gevolg dat de spieren in je rug overbelast worden.

De spieren in je rug maken deze bewegingen mogelijk. Als de wervels minder goed bewegen moeten je spieren harder werken.

Vergelijk het met het openen van een deur:

Als een deur zwaar of vastgeroest is, moet je meer kracht zetten om de deur open en dicht te doen. Als je dit vaak moet doen raak je overbelast en gaat je lichaam pijn doen. Zo gaat het ook bij artrose in je rug. De deur zijn je wervels en jij bent de spier. De spieren in je rug raken overbelast waardoor ze pijn gaan doen. Dit voel je als een zeurende pijn in je rug.

Wat zijn de symptomen van artrose in je rug?

Artrose kenmerkt zich door stijfheid en pijn in de onderrug. De klachten zijn het ergste ’s ochtends en na lang stil gezeten te hebben. Als je eenmaal in beweging bent nemen de klachten vaak af. Artrose veroorzaakt in principe geen pijn in de bil of uitstraling naar de benen.

Wat is de oorzaak van artrose in je rug?

Er zijn een aantal risicofactoren voor het ontstaan van artrose.

  • Overgewicht
  • Zwaar werk
  • Ouderdom
  • Genetische aanleg

Artrose of slijtage wordt het vaakst veroorzaakt door zwaar werk. Hierbij moet je vooral denken aan mensen die werken in de bouw. Door zwaar te tillen wordt er veel druk uitgeoefend op je rug. Dit veroorzaakt veel druk op het kraakbeen in je rug. Hierdoor gaat het kapot of raken stukjes los. Het kraakbeen verdwijnt langzaam waardoor je rug stijf wordt.

Overgewicht heeft hetzelfde effect op je rug als zwaar werk. Door het gewicht wordt er veel druk op het kraakbeen uitgeoefend, waardoor het slijt. Afvallen werkt bij mensen met overgewicht dan ook erg goed. Hierdoor vermindert de druk waardoor klachten vaak al afnemen. Mensen met overgewicht hebben meestal niet alleen artrose in hun rug maar vaak ook in de knieën. Op onze speciale artrose pagina vindt je meer informatie over andere artrose klachten en wat je er tegen kunt doen.

Ouderdom heeft altijd artrose tot gevolg. Naarmate het lichaam ouder wordt is het minder goed in staat zichzelf te repareren. Dit heeft tot gevolg dat spieren zwakker worden, botten minder sterk zijn en ook het kraakbeen verdwijnt. De reden dat niet alle ouderen ook last hebben van artrose klachten, ligt in het feit dat er meer speelt dan alleen slijtage. Het gaat vooral om de balans in het lichaam. De verminderde beweeglijkheid kan worden opgevangen met voldoende kracht. Hierdoor blijven je spieren in staat om de bewegingen te volbrengen zonder overbelast te worden.

Sommige mensen krijgen echter ook zonder overgewicht of zwaar werk te maken met artrose. Een genetische component speelt dan ook zeker mee. Hier is dan ook niets tegen te doen, de slijtage zal optreden.

De klachten van artrose kunnen echter wel aangepakt worden.

Hoe kan ik mijn artrose zelf behandelen?

Het belangrijkste bij het behandelen van artrose is om je rug weer zo veel mogelijk soepel te maken. Als je rug soepel is, ontstaat er weer meer ruimte voor de zenuwen die je rug verlaten. Ook worden de spieren in je rug minder belast. Met de volgende oefening blijft je rug soepel en nemen je pijnklachten af.

Daarnaast is het belangrijk om je rug sterk en stabiel te houden. Een sterke rug wordt minder snel overbelast en zal daardoor minder snel pijn gaan doen. Deze oefening zal je dan ook zeker gaan helpen.

Verder is het belangrijk om voldoende in beweging te blijven. Inactiviteit is het grootste risico in het daadwerkelijk krijgen van artrose klachten. Kijk voor meer informatie op onze speciale artrosepagina.

Wat te doen bij lage rugpijn: SI gewricht pijn

SI gewricht pijnHet SI gewricht bevindt zich tussen het onderste deel van je rug en je bekken. De bewegingsmogelijkheden van het SI gewricht zijn uiterst klein, maar wel erg belangrijk.

SI gewricht pijn wordt dan ook vaak veroorzaakt doordat het SI gewricht vast schiet. Dit gebeurt vaak tijdens het maken van een onverwachte beweging of door zwaar tillen.

Doordat het SI gewricht vast schiet worden de spieren rond het gewricht overbelast. Hierdoor gaan ze pijn doen. SI gewricht pijn kan ook uitstralen naar de voorzijde van je bovenbeen, tot je knie.

Wat zijn de symptomen van SI gewricht pijn

  • Pijn in de onderrug net naast het midden
  • Uitstralende pijn naar de voorzijde van het bovenbeen (niet altijd)
  • Pijn tijdens lopen
  • Pijn tijdens lang zitten

Hoe kan ik mijn SI gewricht pijn zelf behandelen?

De behandeling van SI gewricht pijn is gericht op het herstellen van de bewegelijkheid van het SI gewricht. Op het moment dat het SI gewricht weer los is, komen de spieren tot rust en zal de pijn verdwijnen. Met de volgende oefening kun je heel makkelijk zelf thuis je SI gewricht los maken.

 

Om te voorkomen dat je klachten weer terugkomen kun je de oefening blijven doen, ook als je geen pijn meer voelt. Herhaal de oefeningen 2 keer per dag, elke dag.

Wat te doen bij lage rugpijn: Lumbale Stenose

lumbale stenoseEen lumbale stenose wil zeggen dat er een vernauwing is ontstaan in je onderrug. Dit gebeurt vaak op latere leeftijd of na langdurig zwaar werk te hebben gedaan. Lumbale stenose is meestal een gevolg van slijtage.

Doordat als gevolg van de slijtage het kraakbeen tussen de wervels verdwijnt, ontstaat er meer bot op bot contact. Door dit contact ontstaat er irritatie van het bot, wat er voor zorgt dat er wildgroei van bot ontstaat. Hierdoor woekert het bot in de rug waardoor de ruimte voor de zenuwen verminderd. Dit heeft als gevolg dat er druk op de zenuwen ontstaat, wat pijn veroorzaakt.

Wat zijn de symptomen van lumbale stenose?

We zetten nu de belangrijkste symptomen van een lumbale stenose voor je op een rijtje:

  • Pijn in je rug
  • Pijn of moe gevoel in één of beide benen
  • Pijn verergert tijdens lang staan of lopen
  • Voorover buigen vermindert de pijn
  • Op je zij liggen vermindert de pijn

Ook kunnen er tintelingen in je been optreden als gevolg van zenuwprikkeling. Als voorover bukken de pijn vermindert lijdt je waarschijnlijk aan een lumbale stenose. Als de pijn verergert lijdt je waarschijnlijk aan een hernia omdat dit de hernia juist verder naar achteren drukt.

Hoe kan ik mijn lumbale stenose zelf behandelen?

In veel gevallen zijn de symptomen van een lumbale stenose goed zelf te verminderen. Pas in gevorderd stadium of bij ernstige klachten wordt een operatie overwogen.

Het doel van de behandeling is in eerste instantie de rug soepeler te maken. Evenals bij artrose is een stijve rug de hoofdoorzaak van lumbale stenose klachten. Op het moment dat je rug soepeler wordt, komt er meer ruimte voor de zenuwen waardoor de druk en pijn afneemt.

De volgende oefening is erg geschikt om de rug soepeler te maken. Denk er wel om de oefening langzaam op te bouwen. Vooral de strekoefening kan in het begin nog extra pijnklachten opleveren. Probeer de oefening echter wel vol te houden omdat langzaam de pijn minder zal worden doordat de rug soepeler wordt.

 

 

Daarnaast moet je je rug sterk en soepel houden om zo overbelasting van je rug tegen te gaan. Dit kun je doen door middel van de volgende oefening of door regelmatig te gaan zwemmen of wandelen. Actief blijven is erg belangrijk bij de bestrijding van deze klachten.

Mocht je er zelf niet uitkomen of helpen de oefeningen niet? Maak dan gebruik van onze online fysiotherapie diensten. Aan de hand van jou klachtenpatroon stellen we een diagnose en leggen we je uit wat je het beste kunt doen om van deze klachten af te komen.

Wat te doen bij lage rugpijn door een scoliose

 

Wat is een scoliose?

scolioseEen scoliose is een zijdelingse kromming in de rug. Dit is wat Wikipedia zegt over een scoliose:

 Scoliose (oudgrieks: σκολιός, skolios = krom) is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor één of twee bochten ontstaan.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een C-vormige scoliose en een S-vormige scoliose. Een C-vormige scoliose heeft 1 bocht in de rug en een S-vormige scoliose heeft 2 bochten.

Wat is de oorzaak van een scoliose?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een structurele en niet structurele scoliose. Een structurele scoliose is vaak aangeboren en kan niet herstelt worden. Een niet structurele scoliose wordt veroorzaakt door een onderliggend probleem, zoals een beenlengteverschil of een verkeerde houding. Oorzaken van een niet structurele scoliose zijn:

  • In 65% van de gevallen is de scoliose idiopathisch, dat wil zeggen dat de oorzaak onbekend is. Deze scoliose ontstaat tijdens de groei, en wordt infantiel (0-3 jaar); juveniel (3-10 jaar) of adolescent (9-17 jaar) genoemd.
  • In 10% is de scoliose neuromusculair, dat wil zeggen dat deze ontstaat door een onbalans van de spierkracht links en rechts.
  • 15% is aangeboren. Scoliose komt vaak voor bij kinderen met een ontwikkelingsstoornis (Syndroom van Rett; Syndroom van Angelman, Syndroom van Down en vele andere) en bij kinderen met een beschadigd brein en een halfzijdige of alzijdige verlamming. Ook ruggenmergsafwijkingen zoals syringomyelie en poliomyelitis, en spieraandoeningen zoals spierdystrofie kunnen met een scoliose gepaard gaan.
  • Afwijkingen van de wervels, door bijvoorbeeld vitamine D-gebrek, botontkalking, botbreuken, tuberculose enzovoorts kunnen ook op latere leeftijd nog de verschijnselen van een scoliose veroorzaken.

Wat kan ik doen tegen mijn scoliose?

Allereerst zou een scoliose alleen behandelt moeten worden als deze ook klachten veroorzaakt. Een scoliose is een veelvoorkomende aandoening die lang niet bij iedereen klachten veroorzaakt. Als je de scoliose probeert te verhelpen zonder dat er klachten zijn kan het zijn dat je juist klachten gaat veroorzaken.

 

Een scoliose die is ontstaan als gevolg van een verkeerde houding of een beenlengteverschil is goed te corrigeren en verdwijnt vaak volledig na de correctie. Heel belangrijk is het daarbij wel dat de scoliose al in de tienerjaren wordt aangepakt. Als je volgroeid bent, groeit de scoliose na verloop van tijd vast, waardoor het een permanente scoliose wordt. Deze is veel moeilijker te corrigeren en levert in de regel veel meer pijn op.

Als eerste is het belangrijk om je houding te corrigeren, waardoor de scoliose vaak direct verdwijnt. We hebben al eerder op deze pagina uitgelegd waar een gezonde houding aan moet voldoen.

Daarnaast is het belangrijk om je rug soepel te houden. Door de scoliose wordt je rug vaak stijf, waardoor deze pijn gaat doen. Ook deze oefening hebben we eerder besproken.

Verder kan de scoliose gecorrigeerd worden door middel van een brace of een operatie, maar dit zijn zeer ingrijpende behandelmethodes.

Bewaren