Kaakpijn oorzaak, symptomen en behandeling met 3 oefeningen

Kaakpijn of een knakkende kaak is een steeds groter wordend probleem. Gelukkig ervaren steeds meer mensen dat er iets aan te doen is, zelfs als je er al jaren last van hebt.

Ik ga je precies uitleggen hoe kaakpijn ontstaat en hoe dit kan leiden tot een knakkende kaak.

Vervolgens bespreken we de behandeling van pijn in je kaak met oefeningen. Het is echter ook belangrijk om de oorzaak van je kaakklachten aan te pakken. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je kaakpijn snel weer terug komt. Het verminderen van stress en spanning is daarbij essentieel.

Je kunt ook bij mij in de praktijk in Kampen komen voor je kaakpijn.

De volgende zaken zullen aan bod komen:

1. De anatomie van de kaak
  2. De oorzaak van kaakpijn
  3. De behandeling van kaakpijn met 3 fysiotherapeutische oefeningen

De anatomie van de kaak

Het kaakgewricht wordt gevormd door je onderkaak en je schedel. Om de soepelheid van het kaakgewricht te verbeteren, bevindt zich een meniscus in het gewricht. Deze meniscus is vergelijkbaar met degene die zich in uw knie bevindt.

De meniscus is verbonden met 2 spieren binnenin je mond. Tijdens het openen en sluiten van je mond wordt de meniscus naar voren en naar achter getrokken door deze spieren. Hierdoor beweegt het gewricht lekker soepel.

Op het moment dat deze spieren echter te gespannen zijn, trekken ze te hard aan de meniscus. Hierdoor kan deze uit het gewricht getrokken worden. Dit veroorzaakt een ploppend of knappend geluid in de kaak. Hierdoor kan de kaak ook blokkeren, waardoor het moeilijk wordt om je mond ver te openen. Dit is vaak ook de oorzaak van kaakpijn en een knappende kaak bij het openen van de mond.

In dit (engelse) filmpje is goed te zien hoe de meniscus beweegt bij het openen en sluiten van de mond.

Ook aan de buitenkant van de kaak bevinden zich spieren die ervoor zorgen dat de kaak beweegt. Stijfheid in deze spieren veroorzaakt uitstralende pijn naar je hoofd of nek. Hierdoor kan kaakpijn ook zorgen voor nekpijn of hoofdpijn.

Daarnaast kunnen de stijve spieren in de mond ervoor zorgen dat je meer snurkt of last krijgt van slaapapneu. De behandeling kan hiertegen ook effect hebben.

kaak anatomie

De oorzaak van kaakpijn

Er zijn 2 oorzaken van kaakpijn bekend.

De eerste oorzaak is een probleem met de tanden. Een gaatje of een ontsteking kan kaakpijn geven.

Daarnaast kan kaakpijn ontstaan door een overbelasting van de kaakspieren. Hierdoor worden de kaakspieren stijf en pijnlijk.

Hier zijn een aantal oorzaken voor bekend:

• Kauwgom kauwen
  • Teveel cafeïne
  • Een bewegingsbeperking in de nek
  • Kaakklemmen of tandenknarsen
  • Tongpersen

Stress is de meest voorkomende oorzaak van kaakpijn, vooral onder jongeren. Door de stress zet je vaker je tanden op elkaar. Je gaat onbewust kaakklemmen. Hierdoor overbelast je je kaakspieren. De kaakspieren worden stijf en verkorten.

Dit heeft tot gevolg dat je je mond minder goed kan openen. Ook kan je kaak gaan knakken.

Ook een stijve nek kan zorgen voor overbelasting van je kaak. Veel kaakspieren zitten gedeeltelijk vast aan je nek en je hoofd. Doordat je nek minder goed kan bewegen, beweegt je kaak ook minder goed. Dit alles zorgt ervoor dat je kaakpijn ontwikkeld.

Om je kaakpijn te verhelpen is het daarom essentieel om de spanning in je kaakspieren te verminderen en je nek weer soepel te krijgen.

Dit ga ik nu allemaal bespreken.

De behandeling van kaakpijn met 3 fysiotherapeutische oefeningen

Om kaakpijn te verhelpen is het belangrijk dat de spanning uit de kaakspieren verdwijnt.

Om dit voor elkaar te krijgen is het essentieel om de overbelasting op je kaken te verminderen.

Let er daarom op of je kaakklemt. Vrijwel iedereen met kaakpijn doet dit, maar veel mensen weten dit helemaal niet van zichzelf. Door je hiervan bewust te zijn, kun je het afleren. Je kaken horen elkaar alleen te raken wanneer je kauwt en verder niet. Door je kaakspieren zo vaak mogelijk te ontspannen en constant jezelf te controleren of je je tanden nog los van elkaar hebt, leer je kaakklemmen af en kunnen je kaakspieren ontspannen.

Daarnaast zijn er een aantal dingen die u verder nog kunt doen. Zo helpt het dragen van een bitje tegen het tandenknarsen ’s nachts om slijtage van de tanden te verminderen. Het zorgt er ook voor dat je ’s nachts minder spanning in je kaakspieren ontwikkeld.

Ook kun je de spieren aan de buitenzijde van de kaak masseren. Hierdoor neemt de spanning af, wat leidt tot minder nekpijn en hoofdpijn.

Verder zijn er een aantal oefeningen die je kunt doen om je kaakspieren te helpen ontspannen. Deze beschrijf ik hieronder.

Kaakpijn oefening 1: Het verbeteren van de bewegelijkheid van je nek

De eerste oefening die we gaan doen is gericht op het verbeteren van de bewegelijkheid van de nek.

Je nek heeft veel invloed op de bewegelijkheid van je kaak. Dit komt doordat er een directe verbinding bestaat tussen je nek en de schedel. Daarnaast hechten veel spieren van de kaak en het gezicht vast aan de nek.

• Rol een handdoek op en doe hem om je nek
  • pak met je linker hand de rechter kant van de handdoek en met je rechter hand de linker kant
  • Breng de rechter hand om hoog totdat de handdoek over je mond loopt
  • Trek aan de handdoek  en draai je hoofd naar rechts
  • Wissel nu je handen om en doe hetzelfde naar links
  • Kijk als laatste 10 keer omhoog, waarbij je de handdoek mee omhoog trekt

Je kunt de uitvoering van de oefening ook vinden in deze video.

Herhaal de oefening 2 keer per dag. In het begin zal het pijnlijk zijn en stijf aanvoelen. Probeer je nek wel zo ver mogelijk te draaien, ondanks de pijn. Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.

kaakpijn oefening 1 het verbeteren van de bewegelijkheid van je nek

Kaakpijn oefening 2: Het ontspannen van je kaakspieren

De 2e oefening is gericht op het ontspannen van de kaakspieren. In je mond kun je aan de zijkant een dikke streng zien lopen. Deze streng bevind zich achter je tanden.

Dit is de kaakspier die de meeste problemen veroorzaakt.

Door deze spier tussen je duim en wijsvinger in te klemmen zorg je ervoor dat de spanning in de spier afneemt.

Voer de oefening als volgt uit:

• Beweeg met je duim aan de binnenzijde van je wang naar achteren totdat je tegen de spier aanloopt
  • Zoek met je wijsvinger dezelfde spier op aan de buitenkant van je wang bij je kaakgewricht
  • Knijp de spier fijn en hou dit vast. Je kunt een stekende pijn voelen, eventueel met uitstraling
  • Wanneer de stekende pijn verdwenen is kun je loslaten
  • Herhaal dit 3 keer en meerdere keren per dag
  • Doe dit aan beide zijden

Naar mate je de oefening vaker uitvoert zul je merken dat de spieren ontspannen. Hierdoor wordt het ook makkelijker om je mond open en dicht te doen.

kaakpijn oefening 2 het ontspannen van je kaakspieren

Kaakpijn oefening 3: Het rekken van de kaakspieren

De laatste kaakpijn oefening is gericht op het rekken van de kaakspieren. Door je kaakspieren op te rekken, ontspannen deze ook. Hierdoor kun je ook je mond weer verder openen.

Voer de oefening als volgt uit:

• Plaats je duim tegen je boventanden aan
  • Plaats je wijsvinger tegen je ondertanden aan
  • Duw nu met je duim en wijsvinger je kaak zo ver mogelijk open
  • Herhaal dit 3 keer en 3 keer per dag

Je kunt de uitvoering van de oefening ook vinden in de onderstane foto.

Door de oefening een aantal keer uit te voeren zal je merken dat je mond verder open gaat en de kaak wat soepeler voelt.

kaakpijn oefening 3 het rekken van de kaakspieren

Kaakpijn is goed op te lossen als je de juiste actie onderneemt. Mocht het met deze oefeningen niet lukken, neem dan contact met m op via e-mail of maak een afspraak in de praktijk waar ik werk in Kampen.