Kaakpijn door stress verhelpen met 3 fysiotherapie oefeningen

Last Updated on by

Stress is de meest voorkomende oorzaak voor kaakpijn en tandproblemen. Dit is de reden dat een tandarts vaak niets voor je kan doen. Tandartsen kunnen alleen je gebit en tanden controleren. Als hier geen oorzaak gevonden kan worden voor je kaakpijn, dan is stress en spanning vaak de oorzaak.

Met onze 3 fysiotherapeutische oefeningen, samen met andere leefstijlveranderingen kunt je kaakpijn door stress zelf verhelpen. Ook eventuele nekpijn en hoofdpijn als gevolg van de kaakproblemen verdwijnen met deze behandeling.

De volgende zaken zullen aan bod komen:

1. De anatomie van de kaak
  2. De oorzaak van kaakpijn
  3. De invloed van leefstijlveranderingen op kaakpijn
  4. De behandeling van kaakpijn met 3 fysiotherapeutische oefeningen
kaakpijn

De anatomie van de kaak

Het kaakgewricht wordt gevormd door je onderkaak en je schedel. Om de soepelheid van het kaakgewricht te verbeteren, bevindt zich een meniscus in het gewricht. Deze meniscus is vergelijkbaar met degene die zich in uw knie bevindt.

De meniscus is verbonden met 2 spieren binnenin je mond. Tijdens het openen en sluiten van je mond wordt de meniscus naar voren en naar achter getrokken door deze spieren. Hierdoor beweegt het gewricht lekker soepel.

Op het moment dat deze spieren echter te gespannen zijn, trekken ze te hard aan de meniscus. Hierdoor kan deze uit het gewricht getrokken worden. Dit veroorzaakt een ploppend of knappend geluid in de kaak. Hierdoor kan de kaak ook blokkeren, waardoor het moeilijk wordt om je mond ver te openen. Dit is vaak ook de oorzaak van kaakpijn bij het openen van de mond.

In het onderstane (engelse) filmpje is goed te zien hoe de meniscus beweegt bij het openen en sluiten van de mond.

kaak anatomie

Ook aan de buitenkant van de kaak bevinden zich spieren die ervoor zorgen dat de kaak beweegt. Stijfheid in deze spieren veroorzaakt uitstralende pijn naar je hoofd of nek. Hierdoor kan kaakpijn ook zorgen voor nekpijn of hoofdpijn.

Daarnaast kunnen de stijve spieren in de mond ervoor zorgen dat je meer snurkt of last krijgt van slaapapneu. De behandeling kan hiertegen ook effect hebben.

Een gevolg van kaakproblemen kan zijn dat je je mond niet goed meer kunt openen, dat je tandenknarst of klemt met de kaak.

De oorzaak van kaakpijn

De meest voor  de hand liggende oorzaak van kaakpijn is natuurlijk een probleem in de tanden, zoals een gaatje. Laat dit altijd eerst controleren door je tandarts.

Echter wordt kaakpijn in de meeste gevallen veroorzaakt door te veel spanning in de kaakspieren. Hier zijn een aantal oorzaken voor bekend:

• Kauwgom kauwen
  • Teveel cafeïne
  • Een bewegingsbeperking in de nek
  • Kaakklemmen of tandenknarsen
  • Tongpersen

Al deze factoren veroorzaken meer spanning in je kaakspieren. Hierdoor ontstaat spierpijn welke uitstraalt naar de kaak, nek en hoofd.

Het veranderen van je leefstijl kan al veel klachten verminderen.

De invloed van leefstijlveranderingen op kaakpijn

Om je kaakpijn te verminderen is het vooral van belang om je leefstijl te veranderen. Eerst moet de oorzaak van de kaakspanning verdwijnen om vervolgens met de fysiotherapie oefeningen ook de kaakspanning zelf te kunnen verhelpen.

Het belangrijkste is om stress te verminderen. Je kunt je stress goed verminderen door voldoende te slapen, gezond te eten, regelmatig te sporten en leuke dingen te doen.

Daarnaast is het verminderen van koffie een goede optie. Te veel cafeïne zorgt voor een extra stressreactie in het lichaam. Dit zorgt ervoor dat je alert blijft, maar ook voor een verhoogde spierspanning om die alertheid te bereiken.

Daarnaast creëren mensen vaak ongemerkt spanning in hun mond. Veel mensen klemmen de kaken op elkaar als ze zich proberen te concentreren of wanneer ze zich in een gespannen situatie bevinden. Ook het persen van de tong tegen het gehemelte kan hier een gevolg van zijn. Dit zijn allemaal factoren die kaakpijn veroorzaken.

Door je bewust te zijn van deze factoren zijn ze te verhelpen.

Naast het verminderen van kaakpijn heeft het aanpassen van uw leefstijl ook een positieve invloed op het je gewicht en mentale weerbaarheid.

De behandeling van kaakpijn met 3 fysiotherapeutische oefeningen

Om kaakpijn te verhelpen is het belangrijk dat de spanning uit de kaakspieren verdwijnt. De leefstijlfactoren zoals hierboven beschreven helpen hier gedeeltelijk voor.

Daarnaast zijn er een aantal dingen die u verder nog kunt doen. Zo helpt het dragen van een bitje tegen het tandenknarsen ’s nachts om slijtage van de tanden te verminderen. Het zorgt er ook voor dat je ’s nachts minder spanning in je kaakspieren ontwikkeld.

Ook kun je de spieren aan de buitenzijde van de kaak masseren. Hierdoor neemt de spanning af, wat leidt tot minder nekpijn en hoofdpijn.

Verder zijn er een aantal oefeningen die je kunt doen om je kaakspieren te helpen ontspannen. Deze beschrijf ik hieronder.

kaakpijn

Kaakpijn oefening 1: Het verbeteren van de bewegelijkheid van je nek

De eerste oefening die we gaan doen is gericht op het verbeteren van de bewegelijkheid van de nek.

Je nek heeft veel invloed op de bewegelijkheid van je kaak. Dit komt doordat er een directe verbinding bestaat tussen je nek en de schedel. Daarnaast hechten veel spieren van de kaak en het gezicht vast aan de nek.

• Rol een handdoek op en doe hem om je nek
  • pak met je linker hand de rechter kant van de handdoek en met je rechter hand de linker kant
  • Breng de rechter hand om hoog totdat de handdoek over je mond loopt
  • Trek aan de handdoek  en draai je hoofd naar rechts
  • Wissel nu je handen om en doe hetzelfde naar links
  • Kijk als laatste 10 keer omhoog, waarbij je de handdoek mee omhoog trekt

Je kunt de uitvoering van de oefening ook vinden in de volgende video:

Herhaal de oefening 2 keer per dag. In het begin zal het pijnlijk zijn en stijf aanvoelen. Probeer je nek wel zo ver mogelijk te draaien, ondanks de pijn. Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.

Kaakpijn oefening 2: Het ontspannen van je kaakspieren

De 2e oefening is gericht op het ontspannen van de kaakspieren. In je mond kun je aan de zijkant een dikke streng zien lopen. Deze streng bevind zich achter je tanden.

Dit is de kaakspier die de meeste problemen veroorzaakt.

Door deze spier tussen je duim en wijsvinger in te klemmen zorg je ervoor dat de spanning in de spier afneemt.

Voer de oefening als volgt uit:

• Beweeg met je duim aan de binnenzijde van je wang naar achteren totdat je tegen de spier aanloopt
  • Zoek met je wijsvinger dezelfde spier op aan de buitenkant van je wang bij je kaakgewricht
  • Knijp de spier fijn en hou dit vast. Je kunt een stekende pijn voelen, eventueel met uitstraling
  • Wanneer de stekende pijn verdwenen is kun je loslaten
  • Herhaal dit 3 keer en meerdere keren per dag
  • Doe dit aan beide zijden
kaakspieren ontspannen

Naar mate je de oefening vaker uitvoert zul je merken dat de spieren ontspannen. Hierdoor wordt het ook makkelijker om je mond open en dicht te doen.

Kaakpijn oefening 3: Het Ontspannen van de tongspier

De derde oefening is gericht op het ontspannen van je tongspier. Je tong maakt deel uit van je kaakgewricht en is daarom erg belangrijk.

Door de tongspier te ontspannen ga je vaak ook minder snurken.

Voor de oefening als volgt uit:

• Druk je tong stevig tegen je gehemelte aan
  • Probeer nu je mond zo ver mogelijk te openen, terwijl je tong tegen je gehemelte aan blijft drukken

Je ziet de uitvoering van de oefening ook in het volgende plaatje.

kaak rekken tong

Het is een coördinatief lastig uit te voeren oefening, welke wat training vergt. Door het voor de spiegel te doen is het vaak al iets makkelijker.

Kaakpijn oefening 4: Het rekken van de kaakspieren

De laatste kaakpijn oefening is gericht op het rekken van de kaakspieren. Door je kaakspieren op te rekken, ontspannen deze ook. Hierdoor kun je ook je mond weer verder openen.

Voer de oefening als volgt uit:

• Plaats je duim tegen je boventanden aan
  • Plaats je wijsvinger tegen je ondertanden aan
  • Duw nu met je duim en wijsvinger je kaak zo ver mogelijk open
  • Herhaal dit 3 keer en 3 keer per dag

Je kunt de uitvoering van de oefening ook vinden in de onderstane foto

kaak rekken

Door de oefening een aantal keer uit te voeren zul je merken dat je mond verder open gaat en de kaak wat soepeler voelt.

Kaakpijn is goed op te lossen als je de juiste actie onderneemt. Mocht het met deze oefeningen niet lukken, neem dan contact met m op via e-mail.