Er zijn vele vormen en oorzaken van hoofdpijn. De meest voorkomende soorten zijn hoofdpijn in je voorhoofd, hoofdpijn in je achterhoofd, hoofdpijn aan de zijkant van je hoofd en spanningshoofdpijn.



Gelukkig zijn deze vormen van hoofdpijn goed te behandelen met een aantal oefeningen.

In dit artikel beschrijf ik verder wanneer je met hoofdpijn naar de huisarts moet gaan en wanneer je naar de fysiotherapeut kunt gaan.

Er zijn namelijk een aantal signalen in combinatie met hoofdpijn die kunnen duiden op een ernstige aandoening. Deze komen gelukkig zelden voor, maar zijn wel een reden om contact op te nemen met de huisarts.

Migraine en clusterhoofdpijn worden gezien als neurologische aandoeningen en worden hier daarom niet behandeld.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.

De volgende onderdelen komen dus aan bod:

  1. Wat is hoofdpijn
  2. Wanneer moet je met hoofdpijn naar de huisarts?
  3. oorzaak en behandeling van hoofdpijn in je voorhoofd
  4. Oorzaak en behandeling van hoofdpijn in je achterhoofd
  5. Oorzaak en behandeling van spanningshoofdpijn

Wat is hoofdpijn

Hoofdpijn is een vervelende en veelvoorkomende klacht. De vraag is echter wat hoofdpijn is

hoofdpijn voorhoofd

Je hersenen kunnen geen pijn voelen, dus daar kan de pijn niet vandaan komen.

Hoofdpijn wordt daarom ook bijna nooit veroorzaakt door problemen in je hoofd zelf, maar vooral door spanning of problemen in je gezicht of nek. De uitstralende pijn van deze gebieden wordt vervolgens in je hoofd gevoeld.





Dit komt doordat in alle spieren in je lichaam zogenaamde triggerpoints zitten. Dit worden ook wel knopen genoemd. Als deze knopen geactiveerd worden, geven ze pijn, welke uit kan stralen.

De oorzaak van hoofdpijn in je voorhoofd, achterhoofd en spanningshoofdpijn liggen dan ook niet in je hoofd maar eigenlijk allemaal in je nek.

Dit is ook een van de redenen dat nekpijn en hoofdpijn vaak samen gaan. In de behandeling van je hoofdpijn worden daarom ook altijd problemen en spanningen in je nek aangepakt. Alleen dan kan je hoofdpijn verdwijnen.

Op het moment dat je hoofdpijn wel in je hoofd veroorzaakt wordt, is dit een aanleiding om zo snel mogelijk contact op te nemen met je huisarts. In dit geval moet er namelijk direct actie ondernomen worden.

Wanneer dit is ga ik nu uitleggen. Daarna bespreek ik de meest voorkomende vormen van hoofdpijn en hoe je het zelf kunt verhelpen.

Wanneer moet je met hoofdpijn naar je huisarts

Hoofdpijn alleen is geen reden om naar je huisarts te gaan. Het gaat hier meestal om een relatief onschuldige klacht die wel erg vervelend kan zijn.

Ook als de hoofdpijn in combinatie aanwezig is met nekpijn is dit geen reden tot zorg. Dit komt doordat nekpijn vaak de oorzaak is van hoofdpijn.




Als echter de volgende symptomen zich voordoen in combinatie met hoofdpijn en/of nekpijn moet je zo snel mogelijk aan de bel trekken:

  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Plotseling wegvallen zonder black out
  • Dubbelzien
  • Moeite met het vormen van woorden
  • Slikstoornissen
  • Gevoelloosheid in het gezicht

Daarnaast moet je even naar de dokter gaan als je hoofdpijn ontstaan is na een trauma, als je hoofdpijn opeens veel ernstiger wordt of als een kind onder de vijf jaar hoofdpijn krijgt.

Als je last hebt van een combinatie van hoofdpijn met één of meerdere van deze symptomen kan dit duiden op een hersentumor, verstopte of kapotte halsslagader of hersenader.

Wacht dan niet te lang. In dit geval geldt beter één keer te vaak naar de dokter dan één keer te weinig.

Gelukkig komt dit weinig voor en heeft je hoofdpijn meestal een onschuldige oorzaak.

Oorzaak van hoofdpijn in je voorhoofd

De meest voorkomende vorm van hoofdpijn is misschien wel pijn in je voorhoofd. Meestal is deze pijn voelbaar boven je ogen.





De pijn komt voort in twee varianten:

  • Zeurende pijn of het gevoel van een band om je hoofd
    • Kloppende, bonkende of bonzende pijn

De zeurende pijn wordt veroorzaakt door uitstraling vanuit de monnikskapspier, ook wel bekend als de trapezius.

Een triggerpoint of verstijving in deze spier zorgt voor uitstraling die trekt van bovenop je schouder, via je oor naar je voorhoofd.

Dit kan gebeuren aan de linkerzijde, de rechterzijde of beide zijden. Ook kan het zijn dat als de spanning minder heftig is, dat het hoofdpijn aan de zijkant van je hoofd veroorzaakt. Dit komt dan doordat de pijn simpelweg nog niet doorgetrokken is.

De tweede oorzaak van hoofdpijn in je voorhoofd is wanneer je koorts hebt. Koorts zorgt ervoor dat je bloed iets uitzet, waardoor er meer druk opgebouwd wordt in je hoofd. Deze verhoogde druk veroorzaakt hoofdpijn, welke je vaak in je voorhoofd voelt.

De pijn is wat vager dan de uitstralende pijn vanuit de spieren. Deze pijn kun je duidelijk aanwijzen. Verder is de hoofdpijn veroorzaakt door koorts vaak kloppend van aard.

Dit kloppen is niets anders dan je hartslag die je voelt door de verhoogde druk. Dit voel je ook wel eens tijdens of kort na een inspanning.

De behandeling van hoofdpijn in je voorhoofd

Om hoofdpijn in je voorhoofd te verhelpen moet je de oorzaak aanpakken.

In de meeste gevallen is de oorzaak een stijve nek. Doordat je je hoofd niet goed kunt draaien, moeten je spieren extra hard werken om hem toch te kunnen draaien. Hierdoor worden ze overbelast, waardoor ze stijf worden.

Door de stijfheid gaan ze uitstralende pijn geven, welke je in het geval van de trapezius in je voorhoofd voelt.

Om deze pijn in je hoofd te verhelpen is het daarom belangrijk dat je je hoofd weer goed kunt draaien en dat je de stijve spieren rekt.

Hiervoor kun je de volgende twee oefeningen uitvoeren.

De eerste oefening gaat als volgt:

  • Je pakt een handdoek en hangt hem opgerold om je nek
  • Met je linkerhand pak je de rechterzijde van de handdoek vast
  • Met je rechterhand pak je de linkerzijde van de handdoek vast
  • De arm die voor is breng je omhoog, in dit geval rechts
  • Zorg dat de handdoek over je mond geplaatst is
  • Trekt nu aan de handdoek zodat je hoofd naar de rechter kant draait
  • Herhaal dit 10 keer
  • Doe hetzelfde voor links

Je kunt de uitvoering van de oefening ook zien in het volgende filmpje. Daarin zie je ook nog hoe je het strekken van de nek kunt verbeteren, een erg belangrijke beweging.

Herhaal de oefening drie keer per dag. Je kunt de oefening eenvoudig doen: ’s ochtends of ’s avonds na het douchen.




De tweede oefening is bedoeld om de pijnlijke spieren te rekken in je nek en schouders.

Voer de oefening als volgt uit:

  • Leg je hand op je hoofd
  • Trek je hoofd vervolgens opzij
  • Draai het ook een beetje naar dezelfde kant
  • Je voelt nu de rek aan de andere kant van je nek
  • Houd dit 20 seconden vast
  • Herhaal dit 3 keer

Je kunt de uitvoering van de oefening ook zien in het volgende filmpje.

Herhaal deze oefening ook drie keer per dag en doe hem aan beide zijden omdat vaak beide zijden aangetast zijn.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.

Oorzaak en behandeling van hoofdpijn in je achterhoofd

De volgende oorzaak van pijn in je hoofd is de stijve nek zelf. Het is namelijk bekend dat een stijve en pijnlijke nek hoofdpijn in je achterhoofd kan veroorzaken. Het gaat hierbij vooral om het niveau C2-C3. Dit is dus het gewricht tussen je 2e en 3e nekwervel.

Dit wordt ook wel cervicogene hoofdpijn genoemd.

De stijfheid kan veroorzaakt worden door overbelasting van je nek of eventueel door lichte slijtage.

Door de slijtage verdwijnt er wat kraakbeen tussen de wervels. Hierdoor bewegen ze minder goed waardoor er snel overbelasting kan ontstaan.

Meestal gebeurt dit lager in de nek, maar het kan ook hoog in je nek ontstaan.

In het geval van zo’n stijve nek is het belangrijk om dit te verhelpen.

Dit kun je doen met de volgende oefening:

  • Pak een opgerolde handdoek
  • Plaats deze in je nek net onder de knobbel achter op je schedel.
  • Trek nu je kin in waarbij je tegelijkertijd de handdoek naar voren trekt
  • Houd dit 3 seconden vast
  • Herhaal dit 10 keer

Op deze manier verbeter je de beweeglijkheid van het bovenste gedeelte van je nek.

Je kunt de uitvoering van deze oefening ook vinden in de onderstaande video.

 

Herhaal deze oefening drie keer per dag. Als toevoeging kun je ook de twee eerder genoemde oefeningen doen om je nek weer helemaal soepel te krijgen.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.




Oorzaak en behandeling van spanningshoofdpijn

De laatste veel voorkomende oorzaak van pijn in je hoofd is spanningshoofdpijn.

Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door een vorm van overbelasting van de nekspieren. In dit geval gaat het dan niet alleen om de trapezius, maar om alle nekspieren en vaak zelfs de spieren in je bovenrug.

De hoofdpijn trekt vaak vanuit deze regio via de nek over je hoofd, als een soort kap. Je hoofd voelt vaak strak aan en soms voelt het alsof er een band om je hoofd zit.

Er zijn een aantal oorzaken die spanningshoofdpijn kunnen veroorzaken:

  • Stress
  • Overbelasting
  • Een verkeerde houding

Stress

Zoals bekend slaat stress vaak op de spieren. Dit komt mede doordat je door stress meer met opgetrokken schouders gaat lopen en je lichaam iets gespannener is.

Hierdoor ontstaan de eerder genoemde triggerpoints in de spieren. Deze geven vervolgens uitstraling en een strak gevoel naar je hoofd.

Door de verstijving van de spieren, wordt de nek ook wat stijver waardoor de spieren nog verder overbelast worden.

Dit is het moment dat de klacht in een vicieuze cirkel belandt en niet vanzelf overgaat. Ik leer je later hoe je deze cirkel kunt doorbreken.

Overbelasting

De tweede oorzaak kan overbelasting zijn. Overbelasting van je nek- en schouderspieren wordt meestal veroorzaakt door veel bovenhands werk.

Doordat je veel omhoog kijkt en bovenhands bezig bent, zijn je nek- en schouderspieren erg actief. Na verloop van tijd worden ze hierdoor overbelast.

Verder wordt je nek wat stijf door veel naar boven te kijken. Ook dit veroorzaakt weer overbelasting.

Door de overbelasting ontstaan triggerpoints die de pijn in je hoofd veroorzaken.

Een verkeerde houding

De laatste veelvoorkomende oorzaak van spanningshoofdpijn is een verkeerde houding.

Dit kan zowel een verkeerde houding achter de computer zijn, als een verkeerde houding bij veel staan.
Het werkt als volgt:

Als je voorover achter je computer zit, hangt je hoofd als het ware aan je romp. Hierdoor moeten je nekspieren hard werken. Je hoofd heeft namelijk de neiging om door de zwaartekracht naar beneden te vallen.

Door deze overbelasting wordt de hoofdpijn veroorzaakt.

Bij een verkeerde houding in stand werkt het principe een beetje hetzelfde.

Een verkeerde houding in stand wordt vaak veroorzaakt door een holle rug. Door deze holle rug krijg je automatisch een bolle bovenrug en een zogenaamde anteropositie van je hoofd.

Anteropositie van je hoofd betekent dat het hoofd naar voren staat ten opzichte van je nek en bovenrug.

Deze stand van het hoofd veroorzaakt ook weer een overbelasting van je nekspieren.

De behandeling van spanningshoofdpijn

De behandeling van spanningshoofdpijn is dus gedeeltelijk afhankelijk van de oorzaak. Het belangrijkste is in ieder geval om weer de beweeglijkheid van je nek te herstellen.

In het geval van stress is het belangrijk om de oorzaak van de stress op te lossen. Daarnaast kunnen de eerder genoemde oefeningen verlichting geven van je hoofdpijnklachten.

Daarnaast is het belangrijk om je houding te verbeteren, zowel in zit als in stand.

Je zithouding achter de computer moet aan een aantal punten voldoen:

Zorg er dus voor dat je een goede houding hebt achter de computer. Een goede houding moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

pijn tussen schouderbladen

  • Zet je voeten recht onder je knieën
  • Stel de hoogte van je stoel zo in dat uw knieën een rechte hoek hebben
  • Stel je rugleuning zo in dat je rug een rechte hoek maakt met je bovenbenen
  • Stel je armleuning zo in dat deze dezelfde hoogte heeft als je bureau
  • Zorg ervoor dat je beeldscherm dezelfde hoogte heeft als je hoofd
  • Zorg dat je beeldscherm niet te ver van je af staat zodat je kan lezen zonder voorover te hoeven buigen

Als je je houdt aan deze voorwaarden weet je zeker dat je goed zit en zul je ook vrijwel direct vermindering van je klachten ervaren.

Een goede houding tijdens staan moet voldoen aan de volgende criteria:

In het onderstaande filmpje kun je zien hoe een goede houding eruit ziet

  • Plaats je lichaamsgewicht op je hakken/hielen
  • Houd je knieën lichtjes gebogen
  • Trek je buik een beetje in
  • Strek je romp op
  • Trek je hoofd een beetje op, als aan een touwtje

In het begin voelt het erg vreemd om zo te staan. Dit komt doordat je in je pezen kleine sensoren hebt die de stand van het gewricht meten. Deze hebben een soort normaalwaarde wanneer je staat.

Dit is de reden dat je altijd op dezelfde manier staat.

Als je dus anders gaat staan, geven deze sensoren dit door, waardoor het raar voelt.

Door dit echter veel te oefenen gaan deze sensoren zich aanpassen en zullen ze je nieuwe houding uiteindelijk als normaal gaan zien.

Dit krijg je voor elkaar door heel vaak je houding te controleren en aan te passen waar nodig. Binnen twee weken zul je merken dat je houding veranderd is en dat je het niet meer hoeft aan te passen.

Deze oefening is ook erg belangrijk in het bestrijden van rugpijn

conclusie

Zoals je ziet zijn de meeste oorzaken van hoofdpijn goed te behandelen. Ga dus snel aan de slag. Mocht het toch niet werken dan kun je het beste een fysiotherapeut bij jou in de buurt zoeken.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.