Fibromyalgie is een aandoening die vooral onder vrouwen voorkomt. Het duurt vaak jaren voordat patiënten de juiste diagnose hebben. Dit gaat vaak gepaard met veel onbegrip en onzekerheid.

Daarom willen we hier proberen om een beetje duidelijkheid te creëren over het fenomeen fibromyalgie.

Wat is Fibromyalgie

Fibromyalgie is beter bekent als spierreuma of weke delen reuma. Fibromyalgie wordt gekenmerkt door chronische pijn, vooral in de spieren. Verder komt het voornamelijk voor bij vrouwen tussen de 20 en 60 jaar.

Fibromyalgie wordt nu nog vaak gemist door artsen als diagnose. Dit komt doordat mensen die lijden aan fibromyalgie er van buiten vaak gezond uitzien en de klachten zeer divers zijn. Ook wordt er in aanvullend onderzoek, zoals bloed- en urineonderzoek geen verklaring voor de klachten gevonden.




Hierdoor stuiten patiënten vaak op onbegrip van hun omgeving, wat ook weer invloed heeft op hun klachten. Op deze pagina proberen we wat meer inzicht te schepping in de ziekte fibromyalgie. Zo vertellen we wat fibromyalgie symptomen zijn en hoe het gediagnosticeerd wordt. Verder leggen we uit wat de relatie is tussen pijnlijke spieren, stijve spieren, algemene stijfheid en vermoeidheid. Ook geven we u een aantal oefeningen om fibromyalgie bij de basis aan te pakken, zodat hopelijk uw klachten langzaam gaan verminderen. We hebben echter geen wetenschappelijk bewijs voor het effect van de oefeningen voor fibromyalgie. Daarom willen we graag je ervaring met de oefeningen. Als het voor je gewerkt heeft horen we het graag, zodat we nog meer mensen kunnen helpen. Ga nu direct naar het gedeelte dat voor u het interessantst is door op onderstane link te klikken.

  1. Wat zijn de symptomen van fibromyalgie
  2. Wat is de oorzaak van fibromyalgie?
  3. Wat is de relatie tussen mijn fibromyalgie klachten?
  4. Hoe kan ik mijn fibromyalgie klachten verminderen?
  5. Andere fibromyalgie behandelingen.

Wat zijn de symptomen van fibromyalgie?

De volgende symptomen duiden op fibromyalgie

  • fibromyalgieDiffuse pijn in de omgeving van de gewrichten, met name op de aanhechtingsplaatsen van de spieren aan de pezen.
  • Stijfheid, met name ’s ochtends (zo’n 1 à 2 uur) en na lange periodes staan, zitten of liggen in dezelfde houding.
  • concentratiestoornissen en problemen met het korte- en langetermijngeheugen.
  • Eerder genoemde klachten nemen toe bij overbelasting; meestal nemen de klachten dan niet direct toe, maar vaak pas ’s avonds of de volgende dag. De klachten nemen ook toe bij vocht, kou en vooral bij een combinatie van beide. Sommige patiënten noemen ook spanningen als een factor die de klachten doet toenemen.

Bloedonderzoek of röntgenfoto’s wijzen niet op een ziekteproces of abnormale slijtage. Fibromyalgie wordt dan ook meestal vastgesteld door een uitsluitingsdiagnose, wanneer alle onderzoeken andere aandoeningen hebben uitgesloten. Doorgaans ontstaan de klachten spontaan en verergeren ze geleidelijk aan. Ook in een later stadium is er niets dat wijst op een slijtageproces, ontstekingen of andere beschadigingen in het lichaam.

Een andere voorwaarde waaraan moet worden voldoen is de aanwezigheid van tenderpoints. Bij fibromyalgie wordt uitgegaan van de aanwezigheid van maximaal 18 tenderpoints of pijnpunten in het lichaam. Deze kunt u vinden op het plaatje. Voor de diagnose fibromyalgie moeten tenminste 11 tenderpoints aanwezig zijn. Verderop bespreken we een mogelijke verklaring voor het ontstaan van de tenderpoints en mogelijkheden om de tenderpoints te verminderen.

Wat is de oorzaak van fibromyalgie?

Tot op heden is er nog geen duidelijke oorzaak gevonden voor het ontstaan van fibromyalgie klachten. Dit maakt het diagnosticeren van fibromyalgie ook direct zo moeilijk. Er worden een aantal mogelijke oorzaken onderscheiden.

Zo kan het veroorzaakt worden door een langdurige ziekte, waardoor het immuunsysteem in de war geschopt wordt. Ook kan de ziekte van lyme fibromyalgie klachten veroorzaken.

Verder kan chronische stress de veroorzaker zijn van fibromyalgie klachten. Door de aanwezigheid van stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Cortisol verminderd het herstelvermogen van het lichaam en ook de belastbaarheid. Hierdoor worden spieren sneller overbelast, waardoor stijfheid en pijn ontstaat. Ook slaap je slechter wat de belastbaarheid nog verder verminderd, waardoor je langzaam in een dalende spiraal terecht komt.

Ook een darminfectie kan een veroorzaker zijn van fibromyalgie. Door de darminfectie kunt u een voedselallergie ontwikkelen. Dit kan tot gevolg hebben dat het immuunsysteem verminderd werkt, wat een groter risico op infecties kan geven.

Daarnaast blijkt uit verschillende studies dat mensen met fibromyalgie gevoeliger zijn voor pijnprikkels dan mensen zonder fibromyalgie. Ook zijn er goede resultaten geboekt bij het verminderen van de druk op de zenuwen in het lichaam. Mogelijk dat hier een oorzaak van de klachten ligt.

Wat is de relatie tussen mijn fibromyalgie klachten?

Stress wordt vaak gezien als de belangrijkste oorzaak van fibromyalgie. Zoals eerder beschreven kan fibromyalgie ook een andere oorzaak hebben, maar we richten ons hier op stress als oorzaak.

Door de aanwezigheid van stress maakt he lichaam het hormoon cortisol aan. Cortisol is een stresshormoon dat als tijdelijk gevolg heeft dat u beter na kunt denken. Verder heeft cortisol invloed op uw spijsvertering, uw slaap-waak ritme en uw afweersysteem. Hierdoor bent u beter in staat om in stressvolle of gevaarlijke situaties adequaat te reageren. Als stress echter lange tijd aanwezig is, heeft cortisol veel negatieve effecten. Zo verminderd het de werking van uw immuunsysteem, waardoor er sneller ontstekingen ontstaan. Ook veroorzaakt het slapeloosheid, spierafbraak en een verminderde libido.

Als gevolg van stress ontstaat er stijfheid in uw spieren. Door de spierafbraak en slaapgebrek worden spieren sneller overbelast. Hierdoor worden ze stijf en gaan ze pijn doen. Als gevolg van de stijfheid worden de gewrichten rond de spieren ook stijf. Het bekendste zijn de nek en schouderspieren, die als gevolg van stress hard worden en vervolgens een stijve nek veroorzaken. Ook kunnen hierdoor spanningshoofdpijn en migraine gerelateerde klachten ontstaan. Stijve spieren kunnen dus voor veel klachten zorgen.

Doordat de gewrichten nu stijf zijn geworden en de spieren ook stijf zijn, ontstaat er een soort vicieuze cirkel. Doordat het gewricht stijf is, worden de spieren rondom het gewricht overbelast. Hierdoor gaan ze meer pijn doen en worden ze nog meer overbelast, waardoor de bewegelijkheid weer verminderd. Je kunt dit vergelijken met het openen van een zware deur. Doordat de deur zwaar is, moet je hard tegen de deur duwen om hem open te krijgen. Doordat je zo hard moet duwen, wordt je overbelast waardoor je steeds minder hard kan duwen. Hierdoor gaat d deur steeds minder ver open. Als je de deur lichter maakt, wordt het makkelijker om de deur op te doen, waardoor je niet meer overbelast wordt. Dit is wat we gaan proberen, verderop bij de behandelingen.

Doordat de spieren steeds overbelast worden , raken ze beschadigd waardoor er kleine ontstekingen ontstaan. De functie van de ontstekingen is het repareren van de spieren en pezen. Dit kan echter alleen als de oorzaak van de schade, namelijk de stijfheid en overbelasting weg is. Als dit niet het geval is, ontstaat er een chronische ontsteking.

Door het gebrek aan slaap en dan vooral vast slapen, ontstaat uiteraard vermoeidheid, maar ook concentratieproblemen en korte termijn geheugenverlies. Het grootste probleem bij fibromyalgie is vaak dat al deze klachten op een gegeven moment elkaar in stand gaan houden. Met de juiste oefeningen is het wellicht mogelijk om de cirkel te doorbreken en langzaam uw belastbaarheid weer op te bouwen.

Hoe kan ik mijn fibromyalgie klachten verminderen?

Zoals eerder beschreven moeten we proberen de cirkel te doorbreken. Door de gewrichten soepeler te maken, kunnen de spieren rond die gewrichten herstellen. Naast het doen van de oefeningen voor het versoepelen van de gewrichten, is bewegen en trainen in het algemeen belangrijk om sterker te worden. Hoe sterker het lichaam, hoe meer het aankan.

We gaan nu per gewricht uitleggen hoe je het soepeler kan maken met een oefening en wat het beoogde effect is.

Het verbeteren van de bewegelijkheid van je nek

De meeste tenderpoints die zich rond de nek bevinden, worden veroorzaakt door een beperkte bewegelijkheid van de nek. De bovenste 2 tenderpoints in het plaatje in het begin van de pagina, bevinden zich in de nekspieren. Deze verzorgen vooral het draaien van je hoofd, maar ook het buigen en strekken. Ook de tweede punten daar direct onder, bovenop je schouders, worden veroorzaakt door een beperkte bewegelijkheid van je nek. Deze bevinden zich in je trapezius of monnikkapsspier, welke loopt vanaf je schouders tot bovenin je nek. Ook deze heeft als belangrijke functie het bewegen van de nek. Stijfheid van de trapezius is tevens de belangrijkste veroorzaker van hoofdpijn. Met de volgende oefening kun je de bewegelijkheid van je nek vergroten, waardoor de spieren rond je nek zich kunnen ontspannen en herstellen.

 

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=TxgwV-izs0A&width=500&height=404[/embedyt]

 

Het verbeteren van de bewegelijkheid van je schouders

Direct daar weer onder, aan de achterzijde van het lichaam punt 5 en 6, bevinden zich in de supraspinatus. De functie van deze spier is het heffen van de arm, zowel voorwaarts als zijwaarts. De spier bevindt zich in een gootje bovenop het schouderblad. Door het verbeteren van de bewegelijkheid van je schouder krijgt ook hij rust.

 


Verder kunt je de supraspinatus rekken met de volgende oefening, om zo het herstel te bevorderen. Op deze manier verbeter je ook de bewegelijkheid van je sleutelbeen en rek je de lattisimus dorsi. Dit is een grote spier die zich in uw rug bevindt over het schouderblad. Het sleutelbeen veroorzaakt vaak stijfheid van de pectoralis, de grote borstspier zoals te zien op het plaatje. De lattisimus dorsi staat niet op het plaatje maar veroorzaakt vaak pijn tussen het schouderblad en de wervelkolom op de rug. Met de volgende oefening kun je deze tenderpoints verminderen.

 

 

Verbeteren van de bewegelijkheid van je onderarm.

De pijnpunt in je elleboog lijkt vaak op een tennisarm. Dit komt doordat dezelfde spier, de extensor carpi radialis longus is aangedaan. Kijk voor de oefeningen op onze tennisarm pagina. Hier wordt ook uitgelegd waarom het ontstaat.

Verbeteren van de bewegelijkheid van je rug en SI gewricht.

Het SI-gewricht is het gewricht tussen je bekken en je onderrug. Als deze stijf wordt veroorzaakt dit pijn in je onderrug net naast de ruggengraat. De tenderpoint wordt vaak gevoeld in de bilspier als gevolg van overbelasting. Met de volgende oefeningen kun je de bewegelijkheid van je SI gewricht verbeteren en de bilspier rekken. Verder is het belangrijk om je onderrug soepel te maken en te houden. Je rug is de schakel tussen je onderrug en je benen. Een stijve onderrug heeft hierdoor invloed op pijn in je bil, heup en knie.

 


 

Verbeteren van de bewegelijkheid van je heup.

De punten aan de achterzijde, net onder de bil worden veroorzaakt door een verminderde bewegelijkheid van je heup. Door de verminderde bewegelijkheid van je heup worden de spieren rondom je heup stijf. Ook de tenderpoints in rond je knieën worden waarschijnlijk hierdoor veroorzaakt.

 

Voor iedereen die aan fibromyalgie lijdt zouden deze oefeningen standaard dagelijks moeten worden uitgevoerd, zowel ’s ochtends als ’s avonds. Na verloop van tijd moet je dan gaan merken dat je ’s ochtends minder stijf bent, minder pijn in je spieren krijgt en ook langzaam weer een beetje kunt beginnen met sporten. Het is geen genezing van fibromyalgie, maar wel een manier om je klachten te verminderen. Er zijn op dit moment nog een aantal behandelmethodes voor fibromyalgie. De belangrijksten gaan we nu bespreken.

Andere fibromyalgie behandelingen

De meest voorgeschreven fibromyalgie behandeling is het voorschrijven van pijnstillers. Door het gebruik van pijnstillers beweeg je vaak beter en ook verminderd het de stijfheid van de spieren. Verder zijn sommige pijnstillers ook werkzaam als ontstekingsremmers. Een voorbeeld hiervan is paracetamol. Ook helpen pijnstillers vaak om ’s avonds makkelijker in slaap te komen.

Een andere veelgebruikte fibromyalgie behandeling is het voorschrijven van ontspanningsoefeningen, zoals yoga of meditatie. Van yoga is het bekent dat het een ontspannende werking heeft. Een van de effecten van yoga is verder dat het ontstekingsremmend werkt en de spierspanning verlaagt. Dit zijn allemaal gunstige effecten op de meest voorkomende fibromyalgie symptomen.

Ook het aanpassen van je leefstijl is een belangrijke fibromyalgie behandeling. Overgewicht, slecht eten en overmatig alcoholgebruik verergeren allemaal de klachten horende bij fibromyalgie. Door hier een aanpassing in te doen, kun je al veel klachten verminderen. Verder is regelmatig bewegen natuurlijk erg belangrijk.

Meestal bestaat de behandeling van fibromyalgie echter uit een combinatie van de hierboven beschreven behandelingen. Iedere fibromyalgie patiënt is anders en heeft dus ook een andere behandeling nodig. Probeer daarom uit wat het beste voor jou werkt. Graag horen we je ervaringen, zodat we samen de behandeling van fibromyalgie nog verder kunnen verbeteren. We stellen je mening zeer op prijs. Like de pagina bovenaan als hij je geholpen heeft.

Bewaren