Last van spit of door je rug gaan? Dan wil je er natuurlijk zo snel mogelijk weer vanaf komen zodat je weer snel aan het werk kunt.




Gelukkig kun je dit heel eenvoudig zelf verhelpen met drie oefeningen.

En ik ga je precies uitleggen welke oefeningen dit zijn en waarom ze zo goed helpen. Deze oefeningen helpen daarnaast ook goed om te voorkomen dat het weer gebeurt.

Bij veel mensen is door je rug gaan een jaarlijks terugkerend fenomeen.

En dit hoeft niet. Met deze oefeningen kun je ervoor zorgen dat het vrijwel nooit meer gebeurt.

En zolang je geen tintelingen of doof gevoel in je onderbeen hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken over een hernia. Die heb je niet.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.

Dus laten we snel beginnen.

1.De anatomie van je rug
2.De oorzaak van door je rug gaan
3.Symptomen
4.Door je rug gaan behandeling met 3 oefeningen

De anatomie van je rug

multifidus muscle

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe je onderrug precies is opgebouwd.

Je onderrug bestaat uit de 5 laatste wervels. Deze worden je lumbale rugwervels genoemd. Tussen deze wervels bevinden zich de tussenwervelschijven.

Verder zijn de wervels met elkaar verbonden door het gewrichtskapsel en de spieren.

We onderscheiden hier twee verschillende soorten spieren. Ten eerste zijn er de spieren die van wervel naar wervel lopen. Dit zijn de spieren die je rug stabiliseren.

De bekendste spieren die dit doen zijn de multifidus spieren.




Daarnaast heb je de grote rugspieren. Deze zorgen ervoor dat je rechtop blijft staan en dat je vanuit gebukte positie weer omhoog kunt komen. Deze zijn vooral belangrijk voor de kracht van je rug.

De oorzaak van door je rug gaan

Er zijn een aantal theorieën over wat er nou precies gebeurt als je door je rug gaat.

In mijn ervaring verschilt het ook een beetje per persoon. Gelukkig is de behandeling altijd hetzelfde.

De voornaamste oorzaak is dat de spieren die je rug moeten stabiliseren, te laat reageren. Hierdoor kan er een onverwachte beweging tussen twee wervels ontstaan op het moment dat je plotseling vooroverbuigt of een onverwachte draaibeweging maakt.

Je lichaam reageert op deze plotselinge beweging door zichzelf schrap te zetten. Het spant de grote rugspieren heel hard aan zodat je rug een blok vormt en potentiële schade voorkomen wordt.

Deze hard aangespannen spieren zijn de voornaamste oorzaak van de plotselinge pijn die je voelt.

In dit geval voel je alleen pijn in je rug en verder geen uitstraling in je been.

Uitstraling

Soms kan het echter zijn dat je ook een uitstralende pijn in je been voelt. Meestal beperkt deze uitstraling zich tot de achterzijde van je bovenbeen.

Deze uitstraling wordt veroorzaakt doordat er nu ook een irritatie van de kleine gewichtjes tussen twee wervels is ontstaan.

Dit kan komen doordat er soms een klein stukje kraakbeen in het gewricht vast komt te zitten. Dit zorgt voor irritatie van het gewricht, wat vervolgens voor uitstraling in je been kan zorgen.




Dit is dan ook een andere theorie voor wat er gebeurt als je door je rug gaat.

Als de uitstraling in je been echter doortrekt tot in je onderbeen of zelfs je voet dan zou het kunnen zijn dat je lijdt aan een hernia

Symptomen

Zoals je reeds weet zijn er een aantal symptomen die erop duiden dat je door je rug bent gegaan.

Het meest duidelijk is een plotselinge pijnscheut in je onderrug. Meestal gebeurt dit bij de meest onbenullige dingen, zoals het optillen van je zoon of dochter, het oppakken van de krant van de grond of het pakken van je tandenborstel.

Vervolgens voel je je rug verkrampen en kun je hem bijna niet bewegen. Na even gezeten of gelegen te hebben, voel je dat je langzaam weer wat meer kunt bewegen. De pijn blijft wel, maar de stijfheid verdwijnt langzaam.

Verder voel je soms uitstraling in je been, maar soms ook niet zoals eerder beschreven.
En nu gaan we het oplossen.

Door je rug gaan behandeling met 3 oefeningen

Direct na het door je rug gaan, kun je het beste ijs gebruiken om de plek te koelen. Dit zorgt ervoor dat de ontstekingsreactie als gevolg van de ontstane schade afneemt. Ook vermindert dit de ergste pijn.

Daarnaast kun je de pijn verminderen door op de pijnlijke spier in je rug te duwen. Als gevolg van de afweerreactie en de schade in je rug, is deze verstijfd en is er een knoop of triggerpoint ontstaan. Deze veroorzaakt de meeste pijn en een deel van de stijfheid in je rug.




Door op het triggerpoint te duwen, zal deze ontspannen en zal de pijn langzaam verdwijnen. In het begin zal de pijn eerst toenemen en zul je uitstraling voelen richting je bil. De pijn kan vrij scherp of stekend zijn. Als je de druk volhoudt, zal op een gegeven moment de pijn afzakken en zul je voelen dat de spier minder stijf wordt.

Vervolgens kun je de volgende drie oefeningen doen om het door je rug gaan zelf helemaal te verhelpen en je rug weer soepel en stabiel te maken. Deze oefening kun je direct doen na het door je rug gaan.

Ik zou je aanraden om voor het doen van de oefeningen deze yogamat te kopen.

Een bed is vaak te zacht om de oefeningen op te doen en de grond is vaak weer te hard waardoor het effect niet optimaal zal zijn.

Daarnaast is het belangrijk om de oefeningen elke dag twee keer te doen en te blijven doen als de pijn in je rug weer weg is.

Deze oefeningen zijn namelijk ook erg goed om je gewone rugpijn te verhelpen.

Iedereen die door zijn rug gaat, heeft namelijk vaker last van zijn rug. Deze oefeningen zorgen ervoor dat ook die rugpijn verdwijnt.

En door de yogamat hier te kopen steun je ook nog de website.

door je rug gaan appBij meer chronische lage rugpijn of een verleden van vaker door je rug gaan, zijn deze oefeningen mogelijk onvoldoende om helemaal van je rugpijn af te komen.

Audiofysio heeft een App voor IOS ontwikkeld die jou in zeven weken van je rugpijn af helpt.

Deze app bevat 40 verschillende oefeningen voor je rugpijn.




In zeven weken worden de oefeningen opgebouwd naar meer kracht, stabiliteit en mobiliteit voor je rug.

De oefeningen nemen ongeveer 30 minuten per dag in beslag en zijn eenvoudig thuis uit te voeren.

Dus wil je gestructureerd blijvend van je rugpijn afkomen, download dan nu hier de app voor IOS.

Mocht je geen Apple hebben dan kun je ook via de website het oefenprogramma aanschaffen.

Deze behandeling helpt ook om van je chronische lage rugpijn af te komen en om te voorkomen dat je op latere leeftijd een hernia oploopt.

Verder kun je hier vast beginnen met de eenvoudigste oefeningen.

Door je rug gaan oefening 1: Herstellen van de mobiliteit

De eerste oefening is bedoeld om de beweeglijkheid van je rug te herstellen. Hierdoor kun je vrijer bewegen en zullen je spieren langzaam verder ontspannen.

Ook zorgt deze oefening ervoor dat je op een gegeven moment de knak zult voelen. Hierdoor wordt de blokkade in je rug, die is opgetreden tijdens het door je rug gaan, opgeheven.

Je zult direct voelen dat je vrijer kunt bewegen.

Voer de oefening in eerste instantie heel rustig uit omdat hij pijnlijk kan zijn.

Als je het een aantal keer hebt herhaald, zul je voelen dat het langzaam minder pijnlijk wordt en je ook verder kunt draaien.




Deze oefeningen geven het snelste verlichting van je klachten en zullen ervoor zorgen dat de pijn minder wordt.

Verder is het belangrijk om zoveel mogelijk normaal te blijven bewegen. Stil zitten is het allerslechtste wat je kunt doen na het door je rug gaan.

De oefening gaat als volgt:

  • Ga op je rug liggen
  • Buig je knieën en zet je voeten op de grond
  • Leg je armen zijwaarts op de grond
  • Draai de knieën zo ver mogelijk naar de zijkant en houd je schouders op de grond
  • Houd dit 10 seconden vast en draai vervolgens de andere kant op

Je kunt de uitvoering van de oefening ook vinden in de onderstaande video.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.

Door je rug gaan oefening 2: Stabiliteit onderrug

De tweede oefening is bedoeld om in de toekomst door je rug gaan te voorkomen.

Het is belangrijk om de stabiliteit in je rug te herstellen, om op deze manier te voorkomen dat de wervels weer vastschieten.

Een gebrek aan stabiliteit is namelijk de belangrijkste veroorzaker van door je rug gaan.

Met deze oefening train je je multifidus, zodat deze weer op tijd reageert als je door je rug dreigt te gaan.

Veel mensen laten hun spit de eerste keer vanzelf genezen met rust.

Hierdoor blijft je rug echter zwakker dan voorheen, waardoor je meer risico loopt om het opnieuw te krijgen.

De oefening gaat als volgt:

  • Ga op je rug liggen met je benen gebogen
  • Leg je armen gekruist op je borst
  • Til nu je bekken van de grond
  • Houd dit 10 seconden vast

Hier is de oefening ook nog een keer te zien op video:

 

Als deze oefening op een gegeven moment te makkelijk wordt zijn er nog mogelijkheden om ze te verzwaren.

fitness balDit kun je doen met gebruik van deze fitnessbal. Met deze bal kun je zwaardere oefeningen doen dan degene hierboven in het filmpje.

Als je deze zwaardere oefeningen ook goed uit kunt voeren, kun je vrijwel volledig van je rugpijn afkomen.

Daarom laat ik iedereen die rugpijn heeft deze oefeningen uitvoeren.

Naast de fitnessbal kun je hier een boek kopen met oefeningen voor je hele lichaam met deze fitnessbal.

stabiliteitstraining onderrug

Door je rug gaan oefening 3: Op 1 been staan

Je zou het misschien niet verwachten maar ook door op één been te staan, train je heel goed de stabiliteit in je onderrug.

Als je op één been staat, zijn de spieren in je rug constant aan het werk om ervoor te zorgen dat je niet omvalt. Omdat je dit niet bewust zelf doet, gebruik je hiervoor vooral de kleine local stabilizers, die je niet zelf actief kunt aanspannen. Dit zijn de juiste spieren die je moet trainen om niet weer door je rug te gaan en is dus zeer specifiek voor je klacht.

Doe de volgende oefening dan ook regelmatig, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen of als je in de rij voor de kassa staat te wachten.

Herhaal bovenstaande oefeningen minimaal twee keer per dag voor een goed resultaat. Belangrijk is dat je de tweede oefening, ter bevordering van de stabiliteit van je onderrug ook blijft doen als je klachten verdwenen zijn. Als je dit niet doet, loop je het risico om later alsnog opnieuw spit te krijgen. Als je je spieren niet langer traint verzwakken ze weer, wat gevolgen heeft voor de stabiliteit in je onderrug. Daarom is het belangrijk om de oefeningen te blijven doen. Ze werken ook heel goed preventief tegen andere vormen van rugpijn.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.

Vergeet daarnaast niet de app te downloaden tegen chronische rugpijn.

door je rug gaan app

Download hem hier voor IOS of meld je aan via de website.

Iedereen wil een leven zonder rugpijn.

Medicatie

Huisartsen schrijven vaak medicatie voor ter bestrijding van de pijn als gevolg van door je rug gaan.

De meest voorgeschreven medicijnen zijn:

Diazepam
Paracetamol
Diclofenac
Ibuprofen





De werking van deze medicijnen berust op het feit dat ze het pijnsignaal blokkeren dat door je rug naar je hersenen verstuurd wordt. Hierdoor voel je de pijn in je rug niet of minder.

Dit wil echter niet zeggen dat de problemen direct over zijn. Medicatie verhelpt de oorzaak van de pijn namelijk niet. Hiervoor heb je echt bovengenoemde oefeningen nodig.

Gebruik medicatie dan ook tijdelijk als de pijn je belemmert in je slaap of in andere activiteiten. Gebruik het zo weinig mogelijk.

En waar je verder nog op moet letten

Als je opstaat na lang gezeten of gelegen te hebben kan het zijn dat het weer in je rug schiet. Dit komt doordat de eerste keer dat dit gebeurde de stabiliteit in je rug verminderd is. Hierdoor is het risico om weer door je rug te gaan toegenomen.

Om te voorkomen dat je deze steken voelt, moet je het volgende doen:

Span je buikspieren aan als je opstaat uit de stoel of uit je bed.

Door het aanspannen van je buikspieren verhoog je de interne druk in je buikholte. We noemen dit de intra abdominale druk. Deze druk zorgt ervoor dat je ruggengraat extra ondersteund wordt. Het voordeel hiervan is dat de stabiliteit van je onderrug verbetert, waardoor de kans kleiner is dat je door je rug gaat als je opstaat.

Verder is het belangrijk om niet te bukken of te tillen. Dit zijn de momenten dat de stabiliteit van je rug wordt aangesproken, welke nog zwak is. Dit verhoogt het risico dat je opnieuw door je rug gaat. Mocht je toch moeten bukken of tillen, span dan ook nu je buikspieren zo veel mogelijk aan. Hierdoor creëer je extra stabiliteit, wat het risico op herhaling vermindert.

We hopen dat je met deze informatie snel van je rugpijn af bent en niet meer door je rug gaat. Houdt deze informatie dan niet voor jezelf maar deel het met de mensen om je heen zodat zij ook van hun rugpijn af kunnen komen.

Als je onze informatie nuttig vond en je ons wilt steunen kun je doneren via PayPal of een review schrijven op Google of Facebook.

Schrijf je ook in voor ons YouTube kanaal om op de hoogte te blijven van nieuwe video’s en informatie.