Een carpaal tunnel syndroom wordt veroorzaakt door een verhoogde druk op de nervus medianus. Dit is de zenuw die door het midden van de pols loopt aan de voorzijde van de arm.

Dit veroorzaakt tintelingen in uw wijsvinger en middelvinger.

Ook kan het krachtvermindering in uw hand veroorzaken.

Het kan zelfs voor krachtsverlies van uw hand zorgen, waardoor u vaak dingen laat vallen.

Gelukkig zijn er een aantal simpele dingen die u kunt doen om uw klachten te vermineren of zelfs helemaal te verhelpen.

We bespreken de oorzaken van het ontstaan van een carpaal tunnel syndroom en de mogelijke behandelingen die u thuis kunt uitvoeren voor het verminderen van uw klachten.

Wat zijn de symptomen van een carpaal tunnel syndroom?

De volgende symptomen wijzen op een carpaal tunnel syndroom:

• Pijn in het midden van de pols aan de voorzijde.
  • Tintelingen in uw wijsvinger en middelvinger.
  • Pijn bij het buigen van uw pols.
  • Krachtverlies van de hand.

Helaas wordt een carpaal tunnel syndroom vaak ten onrechte gediagnostiseerd. Verhoogde spanning in uw onderarmspieren kunnen ook krachtsverlies en tintelingen in uw vingers veroorzaken. Deze tintelingen bevinden zich echter vaak in alle vingers behalve de duim. Ook veroorzaken de spieren pijn in uw onderarm, waar bij een carpaal tunnel syndroom de pijn zich alleen in de wijsvinger en middelvinger bevindt.

carpaal tunnel syndroom testU kunt zelf testen of u lijdt aan een carpaal tunnel syndroom. Buig uw pols en druk beide handruggen tegen elkaar aan. Houdt uw onderarmen in horizontale positie. Houdt dit vervolgens 30 tot 60 seconden vast. Als deze positie uw klachten verergeren lijdt u aan het carpaal tunnel syndroom. De hevigheid van uw klachten vertelt hoe hoog de druk in uw pols is.

Waardoor ontstaat een carpaal tunnel syndroom?

De nervus medianus loopt door de carpale tunnel, welke zich in uw pols bevindt. Dit zorgt ervoor dat de zenuw goed heen en weer kan bewegen tijdens het bewegen van de pols. Het komt soms echter voor dat de ruimte in de carpale tunnel vermindert, waardoor er druk op de zenuw ontstaat. Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor het ontstaan van extra druk.

Zwangerschap

Zwaar werk
Ook zwaar werk en dan met name handenarbeid kan een carpaal tunnel syndroom veroorzaken. Hierdoor verhoogd de spanning in de onderarmspieren, waardoor ze meer druk uitoefenen op de carpale tunnel.Andere oorzaken
Ook suikerziekte, reuma en de overgang kunnen een carpaal tunnel syndroom veroorzaken, doordat de balans in de pols verstoord wordt.

Hoe kan ik mijn carpaal tunnel syndroom behandelen?

Er zijn een aantal behandelmethodes voor het verhelpen van een carpaal tunnel syndroom. Het doel van de behandeling is het opheffen van de druk op de carpale tunnel. Hierdoor verdwijnt de druk op de zenuw, waardoor de uitstraling en de pijn in uw pols en hand verdwijnen.

Oefeningen
Een manier om de druk op de carpale tunnel te verminderen is het verminderen van de spanning in uw onderarmspieren. Met de volgende carpaal tunnel syndroom oefening rekt u de buigspieren van uw onderarm. Hierdoor ontspannen ze, waardoor de druk op zenuw verdwijnt.

Injectie
Een andere optie is een injectie met corticosteroïden. Dit is een ontstekingsremmer, waardoor de ontsteking van de pezen rond de carpale tunnel verdwijnt. Echter, als de ontsteking van de pezen veroorzaakt wordt door een ander probleem, zal dit echter een tijdelijke verlichting geven.

Operatie
Een laatste optie om uw klachten te verhelpen is het laten uitvoeren van een operatie. Tijdens de operatie wordt het dag van de carpale tunnel doorgesneden. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor de zenuw die in de carpale tunnel ligt. Hierdoor verdwijnt de druk en uiteindelijk ook de tintelingen en de pijn.

Wij adviseren u om als eerste de carpaal tunnel syndroom oefeningen uit te voeren. Dit zal in de meeste gevallen uw klachten verhelpen, waardoor een operatie niet nodig zal zijn. Er wordt namelijk te vaak voor een operatie gekozen, zonder dat deze later effect blijkt te hebben. Een carpaal tunnel syndroom wordt namelijk vaak ten onrechte gediagnosticeerd. Mochten de oefeningen niet werken, dan raden we u aan om onze doe het zelf pagina te gebruiken om uw klachten zelf te diagnosticeren. Mocht dit ook niet werken, dan kunt u altijd nog een operatie overwegen.

Bewaren