Bekkeninstabiliteit en incontinentie klachten ontstaan vaak tijdens of na een zwangerschap of bevalling.




Gelukkig verdwijnen deze klachten in de meeste gevallen binnen enkele weken na de zwangerschap vanzelf.

Maar soms is dit niet het geval.

Gelukkig kun je je klachten dan heel goed verhelpen door het doen van een aantal simpele oefeningen.

Wij vertellen u hier alles over het ontstaan van de bekkeninstabiliteit, wat de pijn en incontinentieklachten veroorzaakt en hoe u het zelf allemaal kunt verhelpen.

 

Het bekken

bekkeninstabiliteitHet bekken bestaat uit 4 onderdelen, het darmbeen, het heiligbeen, het schaambeen en het stuitje. De verschillende onderdelen worden bij elkaar gehouden door middel van gewrichtsbanden en de bekkenbodemspieren. Tevens ondersteunen de buikspieren en bilspieren het bekken.

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit

In de meeste gevallen ontstaat bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap. Onder invloed van het hormoon relaxine verslappen de gewrichtsbanden die de verschillende bekkendelen bij elkaar houden. Dit is nodig om voldoende ruimte te creëren voor de geboorte van het kind. Het gevolg hiervan is echter dat de bekkendelen de ruimte krijgen om ten opzichte van elkaar te bewegen. De bekkenbodemspieren zijn in eerste instantie niet in staat om deze bewegingen tegen te gaan. Hierdoor worden de spieren uitgeput en ontstaat de pijn. In veel gevallen verdwijnt de bekkeninstabiliteit na de bevalling weer.

Bekkeninstabiliteit kan echter ook veroorzaakt worden door een val of een ongeluk. Daarom kunnen mannen en niet zwangere vrouwen bekkeninstabiliteit ontwikkelen. Door de krachten die ontstaan tijdens de val worden de gewrichtsbanden opgerekt, waardoor instabiliteit ontstaat. Gewrichtsbanden hebben echter niet de mogelijkheid hun oorspronkelijke lengte volledig terug te krijgen. Ze blijven daardoor altijd langer dan voor het ongeluk, waardoor er altijd een zogenaamde passieve instabiliteit bestaat.

Symptomen

De symptomen van bekkeninstabiliteit zijn onder andere pijn in uw onderrug, pijn in uw stuitje, pijn in uw onderbuik en pijn in uw schaamregio.

Deze klachten ontstaan vooral tijdens lang staan, lang lopen en als u op uw zij ligt. Ook ’s ochtends bij het opstaan kan er zogenaamde startpijn ervaren worden. Dit wordt veroorzaakt doordat u ’s nachts lang heeft stilgelegen waardoor uw bekkenregio stijf wordt.

Incontinentie klachten

Als gevolg van de uitputting van de bekkenbodemspieren kunt u ook last krijgen van urine- incontinentie, ook wel stress incontinentie genoemd. Uw bekkenbodemspieren stellen u normaal gesproken in staat om controle te houden over uw blaas. Op het moment dat uw bekkenbodemspieren vermoeid raken door de bekkeninstabiliteit, heeft dit ook invloed op de controle over uw blaas.

Urine incontinentie kan echter ook ontstaan als gevolg van ouderdom. Tijdens het ouder worden, verminderd de kwaliteit en kracht van uw spieren. Dit geldt uiteraard ook voor uw bekkenbodemspieren. De kracht van de bekkenbodemspieren gaat achteruit, waardoor de controle over uw blaas verminderd. Dit kan incontinentieklachten, zoals ongewenst urine verlies tot gevolg hebben.

Behandeling

Uw bekkeninstabiliteit verdwijnt meestal binnen een aantal weken na de bevalling. Na het bevallen normaliseert uw hormoonspiegel, waardoor uw gewrichtsbanden weer stugger worden, waardoor de bekkeninstabiliteit afneemt. Bij zware bevallingen of als gevolg van complicaties tijdens de bevalling kan het echter gebeuren dat de bekkeninstabiliteit, inclusief bijbehorende klachten aanwezig blijft.

De behandeling van bekkeninstabiliteit bestaat uit het verbeteren van de actieve stabiliteit in de vorm van het trainen van de bekkenbodemspieren om zo de ontstane passieve instabiliteit te compenseren. Met de juiste oefeningen kan bekkeninstabiliteit in de meeste gevallen volledig genezen. In het onderstane filmpje geven we nog een keer duidelijke uitleg over bekkeninstabiliteit en 3 oefeningen die u thuis kunt uitvoeren om de bekkeninstabiliteit tegen te gaan.

 

 




De oefeningen lijken op het eerste gezicht misschien eenvoudig, maar u zult merken dat ze flink wat spierpijn kunnen bezorgen in het begin. Het is belangrijk goed naar de reactie van uw lichaam te luisteren. De spierpijn moet namelijk niet te heftig zijn of zorgen dat uw klachten verergeren. Als dit het geval is, dient u het aantal herhalingen in eerste instantie te verminderen. Voer de oefeningen 2 keer per dag uit, zowel ’s ochtends als ’s avonds. In de meeste gevallen zult u binnen een week al een verbetering voelen. Na verloop van tijd kunt u dan het aantal herhaling uitbreiden, evenals het toevoegen van specifieke buikspieroefeningen.

Succes met de oefeningen. Mocht u toch onvoldoende resultaat merken, dan kunt u altijd ons online intakeformulier invullen. We zullen dan uw klachten inventariseren en als het nodig is aanvullende informatie en oefeningen verstrekken.

Bewaren

Bewaren

Bewaren