Wat is artrose, hoe ontstaat het en wat te doen tegen artrose? We leggen je heel gedetailleerd uit wat je zelf kunt doen om je klachten te verminderen en een gelukkig leven te blijven leven.




Slijtage is niet het enige probleem bij artrose. Daarom zijn je klachten te verminderen zonder het kraakbeen terug te brengen. Niet meer stijf uit bed komen, dat wil je toch ook? Lees dan snel verder. Klik op de link die voor jou interessant is.

Wat is artrose?

Artrose is bij veel mensen beter bekent als slijtage. Artrose is een vorm van reuma en komt voornamelijk voor in de nek, rug, schouder, knie of heup. Verder kan artrose ook voorkomen in de vingers of grote teen.

artroseArtrose wordt ook wel slijtage genoemd omdat het kraakbeen langzaam ‘wegslijt’. Artrose is niet per definitie een ouderdomsziekte, maar het komt wel voornamelijk voor bij ouderen. Artrose wordt ook wel een degeneratieve aandoening genoemd, omdat de klachten langzaam erger worden doordat steeds meer kraakbeen weg slijt.

Artrose is dus iets anders dan reuma. Bij reuma ontstaat er een ontsteking van het gewrichtskapsel. Het kraakbeen wordt door reuma niet aangetast. Het voornaamste probleem bij artrose is dat het kraakbeen niet snel genoeg meer aangemaakt wordt.

Je spier- en huidcellen worden constant opnieuw aangemaakt om de afbraak van oude cellen te compenseren. Het lichaam is echter slecht in staat om nieuwe kraakbeencellen aan te maken. Dit komt doordat kraakbeen slecht doorbloed is. En juist bloed zorgt ervoor dat voldoende voedingsstoffen worden aangeleverd voor het aanmaken van nieuwe cellen.

Hoe wordt Artrose gediagnosticeerd?

De diagnose artrose wordt vastgesteld op basis van de symptomen die je hebt en de slijtage die te zien is op een röntgenfoto. Echter, niet bij iedereen die artrose symptomen heeft is ook slijtage te zien op de röntgenfoto. Verder zijn er ook veel mensen die geen artrose symptomen hebben maar waarbij de röntgenfoto wel slijtage laat zien. Dit betekent dat de artrose symptomen die je hebt niet alleen worden veroorzaakt door slijtage. Hoe dit precies zit leggen we zo uit.

Wat is de oorzaak van het ontstaan van artrose?

artrose knieDe oorzaak van het ontstaan van artrose is tot op heden niet bekent. Er zijn echter wel een aantal factoren die de kans op het ontstaan van artrose vergroten.

Langdurig zwaar werk uitvoeren geeft een groter risico op het krijgen van artrose op latere leeftijd. We zien dat mensen die langdurig in de bouw werken op latere leeftijd meer kans maken op het krijgen van artrose. Door de druk die tijdens het zware werk wordt uitgeoefend op het kraakbeen en de botten van de rug, wordt het kraakbeen langzaam in elkaar gedrukt, waardoor het nog sneller wordt afgebroken dan normaal.

Ook overgewicht verhoogt het risico op het ontstaan van artrose. Door overgewicht wordt de druk op je gewrichten vergroot, waardoor ook de druk op je kraakbeen wordt vergroot. Hierdoor wordt het kraakbeen nog sneller afgebroken, waardoor het verschil tussen afbraak en opbouw nog groter wordt. Hierdoor slijt het kraakbeen als gevolg van overgewicht.

Een derde bekende oorzaak van artrose is een operatie aan de knie. Mensen die geopereerd zijn aan hun knie, bijvoorbeeld na meniscusklachten, lopen later meer risico op het krijgen van artrose. De meniscus bevindt zich bovenop het kraakbeen dat je onderbeen bedekt. Hierdoor vangt je meniscus al een deel van de klappen in je knie op. Hierdoor wordt het kraakbeen gedeeltelijk beschermt. Als deze bescherming verdwijnt vergroot de druk op het kraakbeen, leidend tot slijtage.

Verder kan spierzwakte een oorzaak zijn van het ontstaan van artrose klachten. Zoals hierboven beschreven is de slijtage die geassocieerd wordt met artrose niet altijd terug te zien op de foto. Gebrek aan spierkracht is namelijk sterk van invloed op het ontstaan van artrose klachten. Hierdoor wordt de balans in het gewricht verstoord, waardoor de klachten ontstaan. Dit verklaard waardoor artrose klachten vooral op latere leeftijd ontstaat en waarom het niet bij iedereen ontstaat. Bij vrijwel iedereen boven de 65 is namelijk enige vorm van artrose te zien op röntgenfoto’s. Echter niet iedereen heeft ook klachten als gevolg van deze slijtage. Dit komt doordat ze over voldoende spierkracht beschikken om de balans in het gewricht in stand te houden. Verderop bespreken we daarom hoe je zelf je gewrichten soepel en sterk kunt houden. Hierdoor kun je zelf je artrose klachten onder controle houden.

Wat zijn de symptomen van artrose?

De bekendste symptomen van artrose zijn pijn en stijfheid in een gewricht. De pijn is vaak voelbaar in het hele gewricht. De stijfheid is ’s ochtends en na lang stilzitten het ergste, maar verminderd als er bewogen wordt. Ook kan het gewricht er gezwollen uitzien en warm aanvoelen. De pijn in het gewricht is vaak zeurend, maar kan soms ook stekend aanvoelen. Dit komt doordat door het verdwijnen van kraakbeen er meer bot op bot contact ontstaat. Dit veroorzaakt stekende pijn. Ook kun je soms een krakend geluid horen in de knie. Dit kan veroorzaakt worden door kraakbeen resten die bekneld komen te zitten, of door kalkafzetting die ontstaat als gevolg van de slijtage.

Welke artrose behandelingen zijn er mogelijk?

We gaan je nu heel gedetailleerd uitleggen hoe je je artrose klachten zelf kunt verminderen. We beschrijven de artrose symptomen per gewricht, hoe deze symptomen ontstaan en welke oefeningen je kunt doen om ze zelf te verminderen. We behandelen de gewrichten van boven naar beneden.

Daarna behandelen we nog een aantal andere behandelmogelijkheden ter vermindering van je artrose klachten.

Artrose behandeling 1: Oefeningen

De eerste behandelmogelijkheid is het uitvoeren van een aantal oefeningen om de klachten die je ervaart als gevolg van de artrose te verminderen. De slijtage wordt er niet door ongedaan gemaakt, maar je klachten nemen vaak wel sterk af.

Hoe behandel ik de artrose in mijn nek?

Nekartrose of cervicale artrose veroorzaakt vaak een stijve nek, hoofdpijn en is soms ook een oorzaak van schouderpijn. Het bemoeilijkt slapen en gewoon simpel om je heen kijken. Vaak is er ook een krakend geluid hoorbaar bij het bewegen van de nek.

Bij de behandeling van nekartrose is het in eerste instantie belangrijk om de bewegelijkheid van de nek te verbeteren. Door het verbeteren van de bewegelijkheid van je nek, verminder je de overbelasting van je nekspieren. De pijn in je nekspieren als gevolg van stijfheid is de voornaamste oorzaak van pijn in je nek en hoofdpijn. Je hoofdpijn klachten worden namelijk veroorzaakt door triggerpoints of knopen die zich in je nek gaan vormen als gevolg van de spanning in je spieren. Deze knopen veroorzaken hoofdpijn. Met de eerste oefening zorg je ervoor dat je nek soepeler wordt.

 

 

Naast het soepel maken van je nek, moet je ook ervoor zorgen dat je nekspieren ontspannen. Met de volgende oefening ontspan je je nekspieren, waardoor je je hoofdpijn klachten zult verminderen. Verder kunnen gespannen nekspieren ook zorgen voor duizeligheid, met name bij het opstaan. Als je hier last van hebt kan dit ook veroorzaakt worden door je nekspieren en neem je dit meteen mee in je behandeling.

 

Een derde behandeling die belangrijk is, is het herstellen van de stabiliteit in je nek. Door de artrose verandert de balans in je nek. Hierdoor kan het voorkomen dat de gewrichten in je nek anders gaan bewegen en niet meer stabiel zijn. Dit kan stekende pijn in je nek veroorzaken. Door de volgende oefening zorgvuldig uit te voeren herstel je de stabiliteit in je nek, waardoor je stekende nekpijn af zal nemen. Tegelijk train je je nekspieren, waardoor ze weerbaarder worden voor overbelasting en daardoor minder snel stijf worden.

 

 

Als gevolg van nekartrose ontstaat vaak ook schouderpijn met uitstraling in je arm. Dit is in bijna alle gevallen een impingement syndroom. Je leest hier meer over op onze pagina over schouderpijn.

Hoe behandel ik mijn schouder artrose?

De symptomen van artrose in je schouder zijn een stijve en krakende schouder. Verder voel je meestal een zeurende pijn in je schouder. Slapen is lastig omdat het pijn doet als je op je schouder ligt.

Om de pijn als gevolg van artrose in je schouder tegen te gaan is het ook hier belangrijk om je schouder soepel te houden. Met de volgende oefening verbeter je de bewegelijkheid van je schouder, waardoor er meer ruimte ontstaat in het gewricht. Hierdoor is er minder bot op bot contact. Aangezien dit de grootste veroorzaker is van pijn bij een versleten schouder, verminderd dit direct de pijn in de schouder. Ook worden door de stijfheid in je schouder de spieren rond je schouder overbelast. Door de stijfheid moeten de spieren rond je schouder harder werken om je schouder in beweging te krijgen. Als ze hier niet sterk genoeg voor zijn, worden ze overbelast en veroorzaken ze pijn.

 

Als 2e moeten de spieren rond je schouder weer sterker gemaakt worden. Hierdoor wordt de balans in je schouder verbeterd waardoor er minder snel overbelasting ontstaat. Ook dit is vaak een oorzaak voor een pijnlijke schouder bij artrose.

 


 

Hoe behandel ik artrose in mijn AC-gewricht?

Het AC-gewricht bevindt zich tussen je sleutelbeen en je schouderblad. Het AC-gewricht staat voluit voor acromio-claviculair gewricht. Clavicula betekent sleutelbeen in het latijn. Het acromion is de bovenste knobbel op je schouder. Artrose in het AC-gewricht veroorzaakt pijn in de regio van het AC-gewricht en zorgt voor een beperkte bewegelijkheid van het AC-gewricht. Het bekendste symptoom van AC-artrose is het niet meer in staat zijn van het op de rug draaien van je arm. Ook je arm optillen is vaak beperkt. Artrose van het AC-gewricht gaat vaak samen met een mate van artrose van de schouder. Daarom is het verstandig om naast de behandeling van AC-artrose ook de behandeling van schouderartrose te lezen en deze mee te nemen.

De volgende oefening verbeterd de bewegelijkheid van je AC-gewricht. Hierdoor neemt de overbelasting van de regio rond het AC-gewricht af. Samen met de oefeningen voor het versterken van de schouderspieren zullen je klachten sterk af nemen.

 

 

Wat te doen tegen artrose in de handen en de vingers?

Om de symptomen van artrose in je handen en vingers te verminderen is het vooral belangrijk om je handen zoveel mogelijk te blijven gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om de spieren in je handen en onderarmen te trainen zodat deze sterk blijven.

Met de volgende oefeningen kun je de kracht in je onderarmspieren verbeteren. De meeste onderarmspieren lopen helemaal door tot in de vingers, waardoor deze oefeningen ook effectief zullen zijn tegen pijn en slijtage in je vingers.

 


Verder kun je je handen trainen door veel in een zacht balletje, zoals een stressbal te knijpen. Hierdoor train je je vingerspieren, welke niet altijd goed getraind worden met de eerste oefening.

Als laatste is het belangrijk om de spieren in je onderarm te ontspannen. Veel artrose -achtige klachten komen voort uit stijve spieren in de onderarm. Doordat de spieren stijf worden, ontstaan er knopen of triggerpoints. Deze triggerpoints kunnen pijn en stijfheid veroorzaken in je hand en vingers. Dit komt doordat de spieren in je onderarm helemaal doorlopen tot in je vingers. Met de volgende oefeningen verminder je de stijfheid in je onderarmspieren.

 

Wat te doen tegen artrose in de rug?

Artrose in de rug is een van de meest voorkomende vormen van artrose. De artrose bevindt zich in bijna alle gevallen in je onderrug. Onderrug artrose is vaak een gevolg van jarenlang zwaar werk gedaan te hebben. Hierdoor is het meeste kraakbeen in je rug weggesleten. Als gevolg van de slijtage voelt de rug stijf aan en is bukken moeilijk en vaak ook pijnlijk.

Gelukkig is slijtage in de rug goed te behandelen met de volgende oefeningen.

De eerste oefening is bedoelt om de bewegelijkheid van je rug te herstellen. Door de stijfheid van je onderrug worden de spieren in je rug overbelast. Hierdoor worden ze stijf en gaan ze pijn doen. Door je rug soepeler te maken, verbeter je de balans in je rug waardoor de overbelasting op je spieren verminderd.

 

 

De tweede oefening is ervoor bedoelt om de spieren in je rug te trainen, zodat ze de belasting die gevaagd wordt beter aan kunnen.   Omdat artrose mede veroorzaakt wordt door overbelasting, is verhogen van de belastbaarheid zeer belangrijk. Hoe meer je aankan, hoe minder snel je klachten krijgt van wat je doet.

 

Coxartrose: Wat te doen bij heupartrose

Heupartrose wordt in de medische wereld ook wel coxartrose genoemd. De symptomen van coxartrose zijn pijn in de heup met uitstraling in de lies en in de buitenzijde van je bovenbeen. Als gevolg van de coxartrose wordt je heup stijf en je heupspieren overbelast. De pijn bij coxartrose straalt uit in de lies. De pijn die in de buitenzijde van het bovenbeen gevoelt wordt, wordt veroorzaakt door de stijve heupspieren. Doordat de bewegelijkheid van de heup verminderd als gevolg van de slijtage, worden de spieren rondom de heup overbelast. Deze moeten namelijk harder werken, om toch de gevraagde bewegingen voor elkaar te krijgen. De overbelaste heupspieren veroorzaken uitstralende pijn in je bovenbeen.

Het doel van de eerste oefening is om de bewegelijkheid van je heup te verbeteren. Doordat de bewegelijkheid van je heup verbeterd, wordt de overbelasting van je spieren verminderd. Ze hoeven immers minder hard te werken om je heup te bewegen. Hierdoor zal je heup minder stijf aanvoelen als je ’s ochtends opstaat.

 

 

De tweede oefening is bedoelt om je heupspieren te trainen. Doordat je heupspieren sterker worden, kunnen ze meer aan, waardoor ze minder snel overbelast worden. De overbelaste spieren zorgen voor de pijn in je heup.

De derde oefening is bedoelt om je bilspieren te trainen. Ook je bilspieren spelen een belangrijke rol in de ondersteuning van je heupgewricht. De combinatie van deze 3 oefeningen zullen uit eindelijk je heupklachten doen verminderen.

Gonartrose: Artrose in je knie zelf behandelen.




Gonartrose is een andere benaming voor artrose in je knie. Gonartrose wordt gekenmerkt door stijfheid in de knie, met name in de ochtend en na lang gezeten te hebben. Als je eenmaal in beweging bent neemt de stijfheid vaak snel af. Ook pijn in de knie, vooral aan de achterzijde is een symptoom van gonartrose.

Gonartrose wordt mede veroorzaakt door overgewicht en het langdurig uitgevoerd hebben van zwaar werk. Hierdoor komt er veel druk je staan op het knie gewricht, waardoor het kraakbeen extra snel wegslijt.

De behandeling van gonartrose bestaat uit het verbeteren van de bewegelijkheid van de knie en het versterken van de bovenbeenspieren. Met name bij gonartrose is een afname van de spierkracht in de bovenbeenspieren de eerste oorzaak voor het ontstaan van de symptomen van gonartrose. Artrose in de knie is daarom zeker in het beginstadium goed te behandelen door middel van oefeningen.

Het doel van de eerste oefening is het verbeteren van de bewegelijkheid van de knie. Als je knie eenmaal soepeler is neemt de eerste pijn vaak al af. Hierdoor ben je weer in staat meer activiteiten te ondernemen, waardoor je automatisch je beenspieren traint.

 

 

Het doel van de tweede oefening is het verbeteren van de kracht in je bovenbeenspieren. Zoals eerder gezegd zijn zwakke bovenbeenspieren de belangrijkste oorzaak voor het ontstaan van artrose symptomen.

 

 

Wat te doen tegen artrose in de enkel?

Hoewel artrose in de enkel veel minder vaak voorkomt dan artrose in de heup of in de knie, kan het wel veel invloed hebben op je dagelijkse leven. Door de slijtage in je enkel gaat lopen vaak erg moeilijk, waardoor je direct heel erg beperkt bent. De oorzaak van enkel artrose is meestal een combinatie van overgewicht, zwaar werk verrichten en/of lang staan en veel lopen.

Ook bij de behandeling van enkel artrose is het belangrijk dat de bewegelijkheid van de je enkel en de kracht van je onderbeenspieren verbeterd worden. Doordat je enkel stijf wordt, worden je onderbeenspieren overbelast. Dit is de voornaamste oorzaak van pijn bij enkel artrose.

Het doel van de eerste oefening is het verbeteren van de bewegelijkheid van je enkel. Als de bewegelijkheid in je enkel verbeterd, worden de spieren in je onderbeen minder snel overbelast. Overbelaste spieren is een van de oorzaken van de pijn bij enkel artrose.

 

Het doel van de tweede oefening is het verbeteren van de kracht van de spieren rondom je enkel en in je onderbeen en voet. De belangrijkste spier is je kuitspier, maar met de volgende oefening train je ook de spieren in je voet en de andere spieren in je onderbeen.

 

Artrose behandeling 2: Glucosamine

Uit onderzoek blijkt dat glucosamine in staat is om het herstel van kraakbeen te bevorderen. Omdat resultaten van het regelmatig innemen van glucosamine in de praktijk wisselend succes oplevert, wordt het nog niet grootschalig toegepast. Glucosamine kan echter wel als ondersteuning dienen, bijvoorbeeld naast het doen van eerder genoemde oefeningen. Als de druk op het kraakbeen verminderd en hierdoor het herstel kan versnellen, kan glucosamine dit herstel nog verder ondersteunen.

Mensen met diabetes moeten rekening houden met het feit dat glucosamine invloed kan hebben op de bloedsuikerspiegel.

Artrose behandeling 3: een gewrichtsvervangende operatie




Als laatste redmiddel voor de behandeling van coxartrose en gonartrose wordt vaak gebruik gemaakt van een gewrichtsvervangende operatie. Hierbij wordt het betreffende gewricht vervangen door een kunstmatig exemplaar. De knie- of heupprothese wordt gemaakt van een combinatie van metaal en gehard plastic. Ook bij schouderartrose wordt er steeds vaker gekozen voor een operatie, maar de resultaten zijn vaak minder goed dan bij knie- en heupoperaties.

Voor de operatie wordt je ’s ochtends opgenomen in het ziekenhuis. Vervolgens wordt de operatie gedaan onder plaatselijke verdoving, dan wel volledige narcose. Meestal begin je al een paar uur na de operatie met fysiotherapie om het herstel zo veel mogelijk te bevorderen. Na 5-10 dagen mag je naar huis. De revalidatie wordt vervolgens voortgezet in een fysiotherapeutische praktijk. Soms kan het zo zijn dat je niet direct naar huis kan, waarna je eerst een aantal weken wordt opgenomen in een verpleeghuis. Dit kan zijn doordat je huis onvoldoende is aangepast op je nieuwe, tijdelijke situatie of omdat er onvoldoende hulp voorhanden is. De prothese gaat in de regel tussen de 15 en 20 jaar mee. Het revalidatie proces verloopt in de regel zeer voorspoedig.

Artrose behandeling 4: Kraakbeen herstel bevorderende operaties.

Op dit moment wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar ingrepen om het kraakbeen herstel te bevorderen. Er wordt onder andere experimenteert met het aanbrengen van kleine sneetjes in het bot, zodat hierdoor de aangroei van kraakbeen wordt gestimuleerd. Ook wordt er gekeken naar het effect van kraakbeen dat is ontwikkeld vanuit stamcellen en vervolgens wordt ingebracht in de knie. Met dit soort kleine operaties, zijn grote gewrichtsvervangende operaties in de toekomst wellicht niet meer nodig. Het zal echter nog wel een aantal jaren duren voordat deze vorm van behandeling veelvuldig succesvol zal worden toegepast.

Bewaren